yakin dan terus kuat

Hadis diriwayatkan oleh al-lmam Muslim dengan lafaz ini.
Daripada Abu Hurairah r.a. daripada Nabi SAW, Baginda telah bersabda:
Barangsiapa yang melepaskan seorang mukmin daripada satu kesusahan daripada kesusahan-kesusahan dunia, nescaya Allah akan melepaskannya daripada satu kesusahan daripada kesusahan-kesusahan Qiamat. Barangsiapa yang mempermudahkan bagi orang susah, nescaya Allah akan mempermudahkan baginya di dunia dan di akhirat. Barangsiapa yang menutup ke'aiban seorang muslim, nescaya Allah akan menutup ke'aibannya di dunia dan akhirat. Allah sentiasa bersedia menolong hambaNya selagi mana dia suka menolong saudaranya.

Biarlah, sejauh mana buruk diperkatakan.. Sejauh mana fitanh tersebar.. Kalau dibenci sekalipun, aku tidak akan membenci.. Malah, aku harap aku boleh membalas dengan madu. Seperti kata Habil kepada abangnya Qabil : "Sungguh kalau kamu menggerakkan tanganmu kepadaku untuk membunuhku, aku sekali-kali tidak akan menggerakkan tanganku kepadamu untuk membunuhmu. Sesungguhnya aku takut kepada Allah, Tuhan seru sekalian alam." Al-Maidah ayat 28
Selagi mana aku boleh mengembirakan hati kedua ibu bapaku.. Selagi mana aku boleh berterusan memperbaiki kelemahan diri.. Selagi aku menjaga ukhwah.. Dan selagi mana aku boleh bekerja dan berkhidmat untuk kebaikan orang lain.. Aku faham, aku yakin.. Ini jalanku.. Dan menjalaninya memberikan aku farhan..

0 comments: