We Are Muslim, Achievers We Are

We are steadfast in this road of dakwah. Encouraging people to do goodness and preventing people from doing harms on earth. We are hardworking “Da’i”. Giving our best with our own unique specialities. Contributing for our beloved ummah. And we, like any other muslim, faithfully hope for Allah blessings in return. So why do we need to have good grades?

Today’s campus life we see the one who seems strong spreading the words of Allah, the hadith of the prospect, are the one to be left behind in terms of academics. Not all of course. These people devote their life towrds Islam, and they are among the busiest among undergraduates. As to say their move Islam. Trying to touch the life of others that seems to still be lost without aims to achieve in life. And with no aim, there will be no motivations. And with no motivation, there will never be any effort to improve oneself.

My friends. Let remind ourselves and open our eyes about “tarbhiah”. We often hear about it, talk about it, claim to be in it. But have we truly understand its true meanings. Literally, tarbhiah means molding. And In many instance, we take “tarbhiah” as only to mold ourselves to improve on our understandings towards Islam, improves our way of reciting the Quran, and to share our knowledge with others around us. And in return, praying in would strengthen our belief for this religion and catalyze our deeds. True. But conceptually, the meaning of “tarbhiah” is way broader than any of us can imagine. To have a strong believing heart is “tarbhiah”. To have good knowledge about Islam is “tarbhiah”. Do be able to perform the best of deeds. To be excellant in academics. To be strong physically and good at sports. To be a great leader. To have a respectable personality. Until one day people with question how is it possible to achieve such level? And our answer will only be one. Because of our “tarbhiah”! To set the standards and take a leading role in everything. Of course, some may say that we are born with different talents. But can we be satisfied if we fail to at least try to give our best in everything?

Exams. Most will take it lightly. “By hook or crook” as long as we pass, insyaAllah everything will be okay. But our religion is complete. And academics is another battlefield for our dakwah. We pray as hard, work as hard. And may our achievement signifies the strength of our ummah. So I bring this message to all, Islam needs good achievers. And those good achievers, are you!!


Surah Ali 'Imran
110. Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia,


P/S : All the best to all 3rd year for our practical exams and final exams. May Allah bless those who work hard.

Who Moved My Cheese?

Bismillahirrahmannirrahim
Assalammualaikum W.B.T.

I almost forgot how fun it is to write. MEMOIRS OF ASYRAF have treasure many great stories of my life. Every now and then, when I read back on all the things I had wrote, I started smilling at myself. How beautiful this life that ALLAH has grant for me. Alhamdulillah, as I grow older, I begin to understand little by little of all the things I had experience before. Every happiness, every sadness.. For every tears, joy and fears along the way.. At times I would take a stand and spun into action confidently.. At times when I didn't know what to do.. I guess that is just normal.. For us to learn on every mistakes, every wrong decisions, every triumph and every satisfaction.. As we look for a better person inside.. To grow and enslaves ourselves to Allah.. And cheerish our love ones with joy and laughter..

This blog had been a benchmark for me.. Of how far I have come.. As when post are edited and time pass by, I reflect upon myself. Did I improve on the way I think? Did I improve on the way I write?

Life had never been the same for me lately.. As if I starting to find myself again.. Experiencing new experiences, new challenges that demands great changes.. I was never a leader before.. Though I had some experience leading small groups of people, leading a large group is something I never knew.. So I fear I would fail as one.. And how I am going to be able to answer in front of Allah about my responsibilities.. As even smaller responsibilities I might had failed to carry it out well.. I even remembered not long before in the second year that I was thrembling when I was reciting the morning class prayers in front of the lecture hall..

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya :”Ia (iaitu kepimpinan) adalah amanah dan di akhirat ia menjadi kehinaan dan penyesalan kecuali mereka yang mengambilnya dengan hak dan melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan di dalamnya.”
Hadis Riwayat al-imam Muslim

A concern friend and senior gave me encouragement.. He lend me a book entitled "Who Moved My Cheese?" A book that tells an amazing story about how to adapt to changes in work and in life.
A story about four imaginary characters. The mices : Sniffy and Scurry and the Littlepeople : Hem and Haw who moves in a maze, searching to enjoy cheese.

Sometimes we may act like Sniffy, who sniffs out changes early, or Scurry, who scurries into action, or Hem, who denies and resists change as he fear it will lead to something worse, or Haw, who learns to adapt in time when he sees changing can lead to something better.

Having cheese makes you happy

CHANGES HAPPENS
They Keep Moving The Cheese

ANTICIPATE CHANGE
Get Ready For The Cheese To Move

IMAGINE CHANGE
Imagining yourself enjoying new cheese helps you to it

ENJOY CHANGE!
Savor the adventure and enjoy the taste of new cheese!

So I encourage myself
This is a path to give and make others happy
A path to unite people, and move them to common goal.. SUCCESS!!

All of us are leaders, and all of us will be questioned about our responsibilities to Allah, to our religion, to our family, and our friends..
And life becomes so much meaningful when we give something..
I know I don't have much.
Sometimes, I myself will get discourage and break down
But I will always have a good team of leaders with me
And I know they will always give the best
And everybody else will too
To work and support each other. And everybody can contribute to peoples's success in their own unique way

Daripada Abu Hurairah r.a. daripada Nabi SAW, Baginda telah bersabda:
Barangsiapa yang melepaskan seorang mukmin daripada satu kesusahan daripada kesusahan-kesusahan dunia, nescaya Allah akan melepaskannya daripada satu kesusahan daripada kesusahan-kesusahan Qiamat. Barangsiapa yang mempermudahkan bagi orang susah, nescaya Allah akan mempermudahkan baginya di dunia dan di akhirat. Barangsiapa yang menutup ke'aiban seorang muslim, nescaya Allah akan menutup ke'aibannya di dunia dan akhirat. Allah sentiasa bersedia menolong hambaNya selagi mana dia suka menolong saudaranya...
Hadis riwayat al-imam Muslim

Though I may fail
InsyaAllah, I'll be giving it everything

Animate It

Assalammualaikum
Wowww.. finally a post for september..
In the past, I had been getting feedbacks from some friends that when it comes to writing in english they wouldn't care to read at all
The reason why I reduce my english writing and write more in Malay
However, may I stress that as important as mastering the arabic language, english is too
It is a skill
A way we can communicate with non-malay friends, patients, and doctors better
A way to earn their respect and interest in us as future muslim doctors
And knowledge as we know, will never be a waste to learn..
Besides, I have non-malay friends who prefer to read in english, so, I'll be using this language from time to time..

The holidays are eating me alive..
Too much of free times seems a little overwhelming for me to handle though I tried my best trying to fulfill it up with good things to do..
Yet, still, some precious seconds are wasted here and there
3rd year in medicine will be introducing itself soon..
Hopefully I can manage my commitments more systematically this time..
InsyaAllah, wishing to go relentless and all out..

My dad had always been my greatest inspiration
My siblings and I, we were 4 all together.. And when one of us seems to be slow in learning, we would push each other's back and encourage ourselve.. And since young, we were guided by dad to work hard and score more grades..

For dad, all of his siblings didn't even bother to excell in studies..
And all of them since before, works in the market and sell fishes for a living..
He alone, with a little bit of determination and will to change were able to break out of the cocoon of a mediocre life to continue his studies abroad in Manchester..
Now, living a life as a lecturer and earning the title of doctor of philosophy..
Mom said he was a slow learner, yet he studied hard and smart to get to where he is..

When there is a will, there will always be a way
Nonsense about having to be a genius to succeed
All you need is efforts, prayers and "tawakal" as to leave everything else to the Most Wise Allah S.W.T.
I have my inspiration here and Im sure everybody have theirs..
So start strong, FINISH strong..

For friends studying in egypt, lets all work hard for the coming 3rd year insyaAllah..
And friends studying in Malaysia, study hard too..
Dakwah is dakwah, studying to be an excellant doctor shouldn't be left behind..
Wishing the best for everyone..
Bil Tawfiq wa Najah ^_^


What is being different all about?

Had just reached my 20th birthday.
Finally past my teens and reaching adulthood..
InsyaAllah, hopefully to be more matured in the way I think, the way I solve my everyday problems, to make wiser choices, to be more calm in the way I act, and most importantly, to fulfill my responsibilities as a servant to Allah, a son, a little brother, a big brother, a student, a friend more truely..

One of the best aspect for my birthday was that I receive birthday wishes from variety of friends.. Some from friends that I didn't keep in touch for awhile.. Old friends, and new friends..

Bringing me to realize that to have met many people from different races, different standards, different talents, different way of thinking and behavior truely is a blessing from Allah.. Learning something new from each of them..

We may not born with the same characteristic, the same attributes, the same personal backgrounds.. Contrasting in all sort of ways..
But to think that we were able to know and understand each other, working together, studying together, leading a organization together, playing together.. For every laughter, every sorrow, every achievements, every downfalls.. Everything, was always a privelage.. One that we are called to benefit from.. Cause that is what life is.. To grow and learned from each other.. To share specialties and shortcomings.. That is what being different is all about..

For all my ups and downs in lifes, I will always recall that I have great friends and great supports..
This much.. I say Thank You.. ^_^

Wahai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu daripada seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa - bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.” (Al-Hujurat : 13)

“Sesungguhnya kamu benar-benar dalam keadaan berbeza pendapat.” (Adz-Zariyat : 8)

Penulis

Sekadar berkongsi tentang penerapan yang aku dapati dalam diri seorang penulis..

Seorang pujangga pernah berkata bahawa orang yang menyampaikan ilmu akan mencapai kehidupan abadi. Mungkin ia membawa maksud sesuatu pengetahuan itu akan sentiasa hidup dan bergerak di muka bumi ini walau pun penyampainya telah lama tiada sepertimana yang kita ketahui..

Bagi aku, penulis sama seperti sebuah periuk yang sentiasa terbuka untuk mencari isi dan kemudian ditambahnya ramuan untuk menjadikan gulai tersebut sedap untuk dimakan bersama. Aku rasa begitulah seorang penulis yang sentiasa peka dalam meneliti keadaan sekelilingnya untuk mencakupi sebarang pergerakan yang boleh dijadikan ilham untuk ditulis dan disampaikan..

Aku yakin, penulis yang baik akan mempunyai mata hati yang baik serta menyampaikan perkara yang baik dengan penuh keikhlasan untuk tatapan sidang pembacanya.. Amanah menjadi penulis juga sebenarnya besar kerana sekiranya tersalah dalam penyampaian, maka dialah yang bakal menerima akibatnya kelak.

Seorang penulis menghayati apa yang ditulisnya. Dia meletakkan perasaan ke dalam tulisan. Mampu tergelak mahupun menangis dengan hasil tulisannya sendiri.. Dirinya tersentuh sebelum dia menyentuh. Terhibur sebelum dia menghiburkan. Menulis dari pengalaman. Dari melihat, mendengar, dan berbual dengan orang lain. Dari pergaulan dengan pelbagai-bagai jenis orang dan memahami sasaran pembaca.. Kadang-kadang penulisan x perlu terlalu berat.. X perlu terlalu panjang.. "Simple".. Tapi impaknya mendalam

Apapun bagi aku, penulis merupakan ahli seni yang ingin menyampaikan karyanya kepada umum atas sebab yang penulis itu sendiri tahu. Setiap karya yang dihasilkan adalah umpama calitan-calitan berus warna yang dilukiskan di atas hamparan kertas putih dengan nilai estikanya yang tersendiri. Dia juga mendalami kehidupan dan percaya yang setiap karyanya mempunyai nyawanya yang tersendiri..

Penulisan merupakan satu terapi yang baik untuk melepaskan rasa hati secara senyap tanpa melepaskannya pada orang perseorangan.. Di luar kehidupan, penulis akan sentiasa peka kepada sesuatu isu dan akan dapat membantu sesiapa juga yang memerlukan pertolongannya dan ilmu yang ada dalam diri seorang penulis itu akan menjadikan dirinya seorang yang tenang..

Aku ingin terus menulis. Selagi mana aku masih dapat memberi motivasi dan pengajaran dalam bentuk yang dapat menyentuh bila-bila ada masa terluang dan ada sesuatu yang hendak disampaikan. Berharap aku dapat menghasilkan penulisan yang lebih baik dalam masa yang akan datang InsyaAllah..

Aizat Asyraf Aini Aina

Aku pernah bertanyakan kepada seorang ustaz.. Antara menunaikan umrah, dan kembali ke Malaysia dan tengok-tengokkan keadaan keluarga, mana yang perlu diutamakan.. Jawapannya, dalam keadaan aku, aku lebih dituntut untuk pulang, lebih-lebih lagi apabila keluarga memerlukan sokongan, dan bimbingan..
Alhamdulillah, mereka masih dalam keadaan sihat.. Dengan pertambahan beberapa orang ahli keluarga baru bila sepupu-sepupu ada yang dah berkahwin dah memperoleh cahaya mata.. Atuk dah bergelar moyang dan masih kuat berjalan dan bekerja.. Cuma aku dan abang sudah berkali-kali menasihatkan supaya berehat di rumah memandangkan usia yang sudah mencecah sampai 80 tahun..

Aku lebih suka tinggal di Bandar Tun Razak, Kuala Lumpur bersama atuk, nenek, dan abang yang bekerja sebagai engineer oil dan gas di kuala lumpur berbanding dengan tinggal di Kajang bersama Ibu, Ayah Tiri dan Adikku Aina.. Adikku Aini tinggal kat asrama Sekolah Menengah Sains Seri Puteri.. Atuk dan nenek pun dah x berapa kuat.. Nenek sekarang ada Heart failure.. Menyebabkan oedema di kaki apabila berjalan.. Aku nasihatkan nenek supaya mengangkat sedikit kaki dengan beralaskan bantal semasa tidur malam untuk meningkatkan venous return ke jantung.. Atuk bekerja sebagai jagar.. Kadang-kadang shift malam, kadang-kadang pagi.. Bila-bila aku dan abang x tidur di rumah Bandar Tun Razak, atuk akan bawak nenek ke tempat kerja untuk menjaganya.. Betapa sayangnya lelaki itu kepada pasangan hidupnya walaupun sudah berusia..
Alhamdulillah, keluarga semua terjaga.. Cuma masalah sedikit dari segi pergaulan.. Adik-adik dan abang.. Erm, semuanya couple.. Seperti aku dulu.. Semasa masih tidak memahami ajaran agama.. Aku harap mereka faham yang aku juga pernah merasakan pengalaman itu.. Dan aku faham, bila sudah sayang, susahnya untuk melepaskan.. Berat yang teramat sangat.. Tapi walau sayang bagaimana sekalipun, cinta yang disandarkan bukan pada jalan yang betul, tidak mendapat berkat dan hanya akan mencatatkan dosa dan titik-titik hitam pada hati..

Aku mulakan dengan adik-adik.. InsyaAllah, aku yakin yang bila abang menunjukkan contoh yang baik, adik-adik akan mudah ikut.. Dan aku tidak menyuruh mereka untuk terus putus, cuma membuatkan mereka faham dengan maksud cinta dari segi Islam.. Cinta yang luhur, bersih tampa dicemari maksiat.. Yang lahir tulus ikhlas dari keimanan, dan membawa kepada perubahan kepada diri yang lebih baik dan lebih dekat dengan Allah..
Yang paling berat bagi aku adalah apabila hendak berbicara dengan abangku.. Lama aku mencari kekuatan.. Akhirnya terluah juga.. Cuma, respon tidak seperti yang aku harapkan.. Dibalas sedikit kasar..

Andai Abang sedang membaca apa yang Asyraf tuliskan, andai aini dan aina sedang menghayati perasaan yang abang curahkan kat sini.. Asyraf nak abang tahu yang asyraf sayangkan abang.. Abang nak Aini Aina tahu yang abang sayangkan Aini Aina.. Kita berempat, daripada susah-susah dulu dengan ibu lepas ayah dan pergi, Kita berempat x pernah gaduhkan.. Kan X2.. X pernah bertengkar.. Ingat x yang ibu pernah cakap dulu? Andai Ayah dapat menang mahkamah, dapat jaga dua orang daripada kita, ibu akan bagi semua.. Xnak pisahkan kita adik-beradik.. Ingat x? Setiap kali Asyraf/abang baca buku, Asyraf/Abang fikirkan ibu, fikirkan abang.. fikirkan Aini Aina.. Nak Abang, Aini, Aina, Ibu, bangga dengan apa yang asyraf/abang dah capai, dan semua yang asyraf/abang dah capai, asyraf/abang capai untuk family kita..

Asyraf harapkan yang terbaik untuk abang.. Abang harapkan yang terbaik untuk Aini Aina.. Harap sangat yang kita boleh terus berjaya, dan buktikan kat Ayah yang kita sume boleh buat..
Kelakar bila fikirkan yang kita x pernah luahkan perasaan sama-sama kita sebelum ni.. Masing-masing xnak beratkan orang lain.. Masing-masing nak tunjukkan yang kita boleh berdiri sendiri.. Maafkan salah silap Asyraf, Maafkan salah silap Abang.............. Asyraf sayang abang..................
Abang sayang Aini Aina..............



Hidup bekeluarga.. Indahnya ikatan tali persaudaraan.. Ikatan yang memegang teguh kepada iman.. Membawa semangat.. Membawa kemanisan.. Untuk terus maju dalam hidup..

PELIHARALAH KELUARGA INI YA ALLAH.. SEMAIKAN KASIH SAYANG ANTARA KAMI.. BERIKAN KAMI KEKUATAN DALAM MENCARI KEBAHAGIAN DUNIA DAN AKHIRAT..

The Profession

I was in a orthopedics seminar room in Hospital Serdang with about 2 consultant, 10 specialist, 10 houseman, and 3 other colleaque..
The doctors and houseman were doing a differential diagnosis for a female patient that had a fracture in the hip bone.. X-ray examination reveal the right hip bone being displaced downwards and the ilio-pectineal line being pulled out.. Patient history tells us that the patient was riding a motorbike, fell down and being run over by a truck.. The consultant did mention that the buttock of the patient was all torn apart after being dragged along the road..
They debated wether the spoiled and bleeding buttock of the patient was because of the dragged or was it because the patient had suffered from a systemic infection after the incident..
They also debated about how to position the patient during surgery and how to positon the patient during post-operative care..

They all stressed on they point
HOWEVER
It was so beautiful!!
All of them wasn't trying to win
They respected each other, they made way for others to talk
They teach and learned from each other
Finding the best possible diagnosis and solution for the problem
And not to forget they consisted of all different races, Malays, Chinese, and Indians..

Of course I, Anwar, Husnun and Hur didn't say anything
Cause Im sure that not only me, but all of us barely understand a thing they were talking about
With phrases in sort forms, terms and technique we haven't came accross yet
Of course we do ask from doctors and nurses afterwards
But above all that, the understanding of a doctor's professionalisme, recpect and precision was always priceless
Hoping we can be like them in the near future insyaAllah..


Wishing to learn more...

N.I.C.E, memang NICE part 3

Home Visit ke rumah pesakit
Program yang paling menyentuh hati.. Selepas melakukan pemeriksaan kesihatan percuma pagi itu, petangnya kami melakukan ziarah ke rumah-rumah pesakit kritikal bersama Dr Azahari juga..

Rumah pertama yang kami pergi, rumah pesakit lelaki yang mengalami Alzheimer's Disease type 3 menurut apa yang diterangkan oleh doktor.. Pesakit dalam keadaan sedar tapi tak dapat bergerak.. Bergetar-getar terbaring di atas katil.. Yang paling aku terkejut, bila doktor sudah berikan ubat dan kami baru sahaja mahu berangkat ke rumah lain, dia mengangkat sedikit tangannya.. Tanda ingin bersalaman dan mengucapkan terima kasih.. Aku pun menyambut tangan yang lemah itu dan mengucapkan pemergian..

Contoh pesakit Alzheimer's Disease

Rumah kedua rumah pesakit facial nerve palsy.. Kelihatan tangan kiri dan kaki kirinya lumpuh dan sudah mengecil akibat muscle atrophy.. Tekanan darah 200/137.. Tak pernah aku jumpa sebelum ni.. Anak-anaknya bekerja.. Dia dijaga oleh cucu lelakinya yang memahami keadaan neneknya yang sakit.. Mengambilkan tongkat apabila neneknya mahu berjalan ke bilik air.. Baru berusia 6 tahun.. Hebat sungguh kanak-kanak ini.. Ubat tekanan darah tingginya sudah habis.. Apabila, Dr Azahari menghulurkan ubat atenolol (beta blocker).. Dia menangis keharuan

Rumah ketiga dan keempat kami berjumpa dengan pesakit diabetes yang dipotongkan sebelah kakinya..

Contoh pesakit diabetes yang dipotong kaki

MasyaAllah, walaupun dalam keadaan serba tak bermaya, mereka menjalankan hidup.. Mengajar kita rasa bersyukur terhadap nikmat kesihatan sementara yang kita ada sekarang.. Dalam menjalankan tanggungjawab sebagai seorang doktor, sebenarnya kita bukan sahaja sedang merawat pesakit, tapi merawat diri kita sendiri juga.. Membersihkan hati dari sebarang perasaan angkuh, perasaan marah, dan perasaan x bersyukur.. Kerana melihat orang sakit itu satu syifa kepada diri.. kadang-kadang, tatkala kita masih gah berjalan, berlari, tertawa-tawa keriangan, kita lupa bahawa semua itu nikmat tuhan.. Sedangkan ramai lagi yang x mempunyai kesenangan yang sama.. Itulah manusia, hanya mula bersyukur apabila sesuatu sudah kehilangan. Ketika dalam keadaan selesa, jarang sekali kita mengambil masa berterima kasih kepada Allah..

Itulah sedikit sebanyak aku pelajari daripada program N.I.C.E. kali ini.. Aku kongsikan bersama untuk kita sama-sama peroleh kebaikan.. Sama-sama kita musahabah diri, apakah aku sudah kuat menjalankan tanggungjawab sebagai seorang doktor? Bukan setakat seorang doktor biasa.. Tetapi sebagai doktor muslim.. Sekarang, di kalangan masyarakat kita, kita lihat sudah ramai doktor, sudah ramai juga orang yang mengajar agama tapi sangat sedikit doktor yang mengajar agama.. Itu yang kita kekurangan di Malaysia sekarang walaupun bilangan doktor sudah semakin bertambah.. PAPISMA mengajar kepentingan menjadi salah seorang daripada individu yang disebutkan.. Semoga kita dapat sama-sama berusaha ke arah itu InsyaAllah

P/S : Dikesempatan post kali ini juga, penulis ingin mengucapkan tahniah kepada sahabat-sahabat yang akan menunaikan umrah.. Semoga selamat pergi dan balik.. Semoga pulang dengan azam baru, semangat baru dalam mengejar diri yang lebih baik dalam apa jua bidang sekalipun insyaAllah..
[punya tanggungjawab terhadap keluarga.. tiada rezeki lagi untuk ke sana.. satu hari nanti insyaAllah :) ]

N.I.C.E. memang NICE part 2

Program Khidmat Pemeriksaan Kesihatan (Percuma) :
Kami dipecahkan mengikut kawasan.. Ditempatkan bersama keluarga angkat di Taman Mewah, Changkat Jering, Changkat Ibol, Taman kaya dan Larut Tin.. Masing-masing dengan aktiviti sendiri.. Peserta yang tinggal di Taman Mewah, Changkat Jering dan Changkat Ibol dengar kata kena bagi ucapan motivasi kat pelajar-pelajar sekolah.. "TIRU MACAM SAYA" tajuknya.. Kami di Taman Kaya dan Larut tin ditugaskan untuk jalankan khidmat pemeriksaan kesihatan..

Khidmat yang kami jalankan ialah blood pressure test dan blood glucose level test

Dan kami juga mengambil patient's history dan membuat pemeriksaan badan seperti inspection dan palpatation.. Penduduk kampung wanita diperiksa oleh peserta wanita dan penduduk kampung lelaki oleh peserta lelaki.. Andai keadaan orang yang diperiksa perlukan khidmat doktor, kami akan memintanya berjumpa dengan Dr Azahari yang bersedia di sebelah kami.. Bersedia membimbing kami dalam menggendalikan pemeriksaan yang betul..

Alhamdulillah, walaupun kekurangan pengalaman terutamanya dalam mengambil patient's history, aku banyak diberikan tunjuk ajar daripada pelajar-pelajar perubatan yang lebih berpengalaman.. Walaupun ada serba sedikit kesalahan dalam menjalankan kerja, aku dibetulkan.. Alhamdulillah, khidmat pemeriksaan kesihatan yang kami jalankan mendapat sambutan yang menggalakkkan.. Seramai lebih kurang 30 orang penduduk kampung dari pihak lelaki.. Dan bagi pihak perempuan, didapati bilangan mereka lebih ramai.. Bila kami, peserta lelaki sudah siap menghabiskan pemeriksaan kepada semua penduduk lelaki yang hadir, penduduk kampung perempuan masih berpusu-pusu menghadirkan diri ke bilik pemeriksaan.. 4jam masa kami ambil untuk menghabiskan semua pemeriksaan.. Dari pukul 9 pagi ke 1 petang
Macam-macam jenis kes yang kami jumpa..

Ada seorang penduduk yang berusia 31 tahun
Bila diperiksa tekanan darahnya, aku dapati agak rendah.. dalam 90/72 mmHg..

Aku : Bang.. Maaf, tekanan darah ni rendah skit ni bang.. Biasanya lebih kurang 120/80.. Abang punya 90/72.. Abang dah makan belum bang?

Abang : Belum.. Abang makan sehari sekali je..
Aku : Nape camtu bang?
Abang : Abang kerja nelayan. NELAYAN kan.......

Aduh, waktu tu aku dah serba salah.. Kalau suruh makan lebih takut dia tidak mampu atau terasa hati.. Klau tak suruh kemungkinan boleh jatuh pengsan masa kerja..

Aku cari juga ayat yang sesuai

Aku : Abang kena makan jugak bang.. sekurang-kurangnya 2 kali sehari.. biar sikit.. tapi kena makan gak.. bang sakit xleh gi laut dah bang..

Abang tu pun mengangguk Alhamdulillah..

Ada seorang lagi penduduk kampung berusia 63 tahun.. Berbadan besar.. Dan bila diperiksa tekanan darah.. 167/122 mmHg.. Terkejut aku.. Namun masih dengan gelajat biasa.. Takut2 menakutkan orang yang diperiksa..
Aku : Pak cik, ni tinggi ni tekanan darah pak cik.. 167/122.. biasanya dalam 120/80.. tinggi sangat ni.. Pak cik makan apa pagi tadi?
Pak cik : Haha. pak cik makan durian tadi.. Sekali dengan pulut..
Tersenyum aku dengar
Aku : Pak cik kerja lagi pak cik?
Pak cik : Pak cik kerja lagi.. Kerja Jagar..(guard). Pak cik selalu berjemur.. Kadang-kadang tu panas sangat..
Aku : yeker.. patutlah pak cik.. erm.. rasanya ni tinggi sebab pak cik pun baru lepas makan.. Klau x mungkin dalam 150/110 camtu.. Tapi tinggi gak.. Mungkin patut exercise sikit cik.. Dan jangan berjemur sangat.. Klau boleh cari payung ke bila wat kerja.. Takut apa-apa jadi nanti..
Sambung sikit borak2.. Lepas tu aku pun mintak pak cik tu ke meja sebelah untuk pemeriksaan blood glucose.. Dia pun mengucapkan terima kasih.. Baik orangnya..

Ada kes tekanan darah tinggi.. Bila ditanya tentang aktiviti-aktiviti seharian, didapati dia dulu kuat merokok sehingga mencapai 2-3 kotak sehari.. Dia mengadu sakit di bahagian perut apabila tidak makan.. Salah-salah satu tanda dia mengalami sait peptic ulcer di bahagian perut..

Ada yang kami dapati bahagian bawah perutnya di bahagian right iliacus ada bahagian badan yang seolah-olah terjolok keluar.. Tanda indirect umbilical hernia..

Ada juga jenis pesakit yang boleh menaikkan kemarahan.. Tapi apa-apapun seharusnya seorang doktor itu sedia menerima apa sahaja karenah pesakit.. Pesakit perempuan, berusia 58 tahun, mengalami kegatalan kulit di bahagian tangan.. Doktor pun minta aku ambilkan ubat econazine, sejenis ubat anti-fungal dan anti-inflammatory.. Kami bubuhkan dalam sebuah bekas kecil daripada paket besar ubat itu..


Pesakit : Kenapa x bagi semua je??? (dengan nada mencebik)

Kalau ikutkan hati memang marah jugak la.. Dah la dengan penat buat pemeriksaan. Tapi Doktor Azahari terangkan secara baik yang kami daripada badan kebajikan PAPISMA, mengeluarkan duit sendiri untuk beri rawatan percuma dan tidak menerima bantuan kewangan daripada mana-mana hospital atau badan kerajaan.. Ramai lagi yang memerlukan..

Apa yang aku belajar selain daripada pemeriksaan kesihatan tu sendiri, sebenarnya, apa yang kita belajar dalam kuliah atau baca daripada buku rujukan masih tidak cukup.. Sukatan pelajaran kita sendiri sudah dimudahkan oleh pihak universiti.. Perlu mencari pengalaman praktikal..Sebenarnya dalam mengaplikasikan ilmu-ilmu yang kita belajar kita lagi mudah meningat dan lagi mudah untuk kita kaitkan antara symptom-symptom yang ditunjukkan oleh pesakit kepada sakit yang dialami.. Itulah kepentingan membuat attachment di hospital andai ada kesempatan waktu.. Mungkin, kita masih mentah.. Baru tahun 1 atau tahun 2.. Tapi jangan takut untuk cari pengalaman.. InsyaAllah, input daripada pembelajaran secara praktikal teramatlah banyak..

Bersambung untuk bahagian terakhir....

N.I.C.E, memang NICE

Bismillahhirrahmannirrahim

Lama dah menyepi blog ni.. Disibukkan dengan fatrah peperiksaan dan urusan persediaan untuk pulang ke Malaysia.. Alhamdulillah, syukur dapat berpijak semula ke bumi ni..
Sebaik sahaja sampai ke KLIA lebih kurang dalam pukul 10.15malam, aku bertemu dengan keluarga semula, makan malam bersama, dan sampai ke rumah di Kajang lebih kurang pukul 12.15malam.
Pagi esoknya, selepas sarapan pagi aku bertolak ke Sungai Siput, Perak untuk program National Ibnu Sina Conference and Community Engagement (NICE) anjuran Pertubuhan Amal Perubatan Ibnu Sina Malaysia (PAPISMA).. Program sudah pun bermula sehari.. Cuma aku sebelum ni meminta izin kepada pihak AJK untuk hadirkan diri sehari lewat kerana tidak dapat pulang ke Malaysia lebih awal..

Alhamdulillah, walaupun kepenatan dengan perjalanan pulang dari mesir selama hampir sehari, aku bersyukur sangat dapat melaporkan diri ke program ni..
Peserta terdiri daripada mahasiswa/mahasiswi perubatan, farmasi, dan pergigian yang datang dari pelbagai universiti dalam dan luar negara..
Ada yang datang dari mesir, jordan, Ireland, UK, Cezh Republik..
Mahasiswa/mahasiswi dalam negara datang dari USM kubang kerian, USIM, UM dan banyak lagi..
Cuma sayangnya, program kurang mendapat sambutan daripada golongan muslimin.. Cuma seramai 13 orang yang dapat hadir
Aku merupakan antara peserta yang paling muda kerana kebanyakkan daripada kami sudah menjalani tahun 5, tahun 4 dan tahun 3 perubatan dan ada juga yang sudah tamatkan pelajaran dan menunggu peluang untuk berkhidmat di Malaysia..
Dan, yang paling kelakar.. Aku adalah satu-satunya pelajar yang datang dari Universiti Iskandariah sehinggakan pelajar perubatan lain dari mesir agak hairan kerana setahu mereka, pelajar-pelajar Universiti Iskandariah masih sedang menjalani peperiksaan..

Kalau nak menceritakan aktiviti -aktiviti yang dijalankan dari awal ke akhir, terlalu panjang rasanya, jadi aku kongsikan aktiviti-aktiviti yang menarik sahaja. Maaflah x dapat untuk sertakan gambar-gambar program sekali.. Kamera dah rosak.. Belum beli lagi kamera baru.. Masih menuggu sabahat-sahabat untuk uploadkan dalam facebook.. :)

1) PROGRAM ANAK ANGKAT :
Selepas beberapa aktiviti di Pusat Latihan Kemas, Sungai Siput, Perak, kami dihantar ke Bukit Gantang untuk diserahkan kepada keluarga angkat yang merupakan penduduk-penduduk kampung kawasan itu.. Peserta-peserta dipecahkan secara berpasangan. Mestilah yang lelaki dengan yang lelaki dan yang perempuan dengan yang perempuan. Cuma untuk 2 orang pelajar dari Cezh Republik, mereka dipasangkan seorang lelaki dan seorang perempuan.. Special case.. Kerana mereka sudah berumah tangga :)

Sesudah diperkenalkan dengan keluarga angkat masing-masing oleh ketua kampung, setiap daripada kami akan pulang bersama keluarga baru ke rumah masing-masing.. Kami makan malam bersama.. Bertaaruf sesama kami, dan mempelajari cara fikiran, peribadi dan minat masing-masing.. Kami tinggal bersama selama 3 hari dua malam..

Subhanallah, semakin lama aku mengenail keluarga angkatku, semakin rapat aku dengan mereka.. Dan semakin aku rapat, semakin aku bertambah kagum.. Ayah sudah bersara.. Dahulunya bekerja sebagai contracter.. Mak bekerja sebagai seorang guru bahasa melayu di sebuah sekolah Maahad.. Adik-beradik semuanya ada 6 orang.. Tapi cuma dapat berkenalan dengan 4 daripada mereka kerana yang lagi dua sudah berumur 20 tahun dan 18 tahun dan sudah melanjutkan pelajaran di universiti. Aku sempat mengenali Atiqah (15 tahun), Syamil (13 tahun), Firdaus (12tahun), dan Afif (7 tahun) yang paling nakal sekali antara semua.. Semuanya bersekolah di Maahad dan sejak kecil mereka dididik untuk menyertai usrah..

Entahlah.. sedangkan ayah tiriku sendiri aku susah untuk memanggilnya dengan gelaran ayah.. Bukan bermakna aku tidak hormat.. Mungkin, aku tak bersedia lagi walaupun sudah 7 tahun hidup sebumbung.. Tapi dengan ayah Zainal.. Aku begitu selesa sekali menggunakan gelaran itu.. Ayah sudah berumur.. Dahulunya, semasa zaman pemerintahan british, bersekolah di sekolah gereja dan diajar oleh paderi-paderi.. Setelah berkahwin, ayah dan mak mula mengenali semula Islam semasa berumur 40tahun.. waktu itu mereka mula mengenali semula huruf-huruf jawi, dan belajar mengaji dengan betul.. Kedua-duanya mahukan Islam.. Dan walaupun bermula dari bawah. ayah dan mak maju sama-sama, mencari semula agama ini.. Dan sekarang, InsyaAllah, merupakan insan-insan yang kuat pegangnya.

Ayah menceritakan sebuah kisah kepadaku.. Tentang seorang anak kapal yang beriman.. Dia begitu kuat mengamalkan agama dan begitu kuat menyampaikan dakwah kepada anak-anak kapal yang lain.. Namun, setiap kali kapten kapal berhenti sementara di pelabuhan-pelabuhan tertentu, anak-anak kapal yang lain turun untuk berseronok, namun dia masih menjalani hidup di atas kapal itu tanpa mengenal dunia luar.. Sehingga satu hari, di sebuah pelabuhan, anak kapal itu turun dari kapal dengan perasaan ingin tahu tentang kehidupan yang tidak pernah dia kenali.. Dan apabila di berjalan-jalan, datang pula tawaran khidmat perempuan secara percuma.. Setelah dipujuk, dibelai, dan dihasut manja, dia pun menerima layanan itu.. Setelah sebulan, kapten kapal pun sudah siap untuk berlayar semula.. Dan didapati, anak kapal yang dia kenali sebagai seorang daie yang hebat tidak juga pulang ke kapal.. Ditunggunya beberapa hari lagi.. Setelah datangnya semula anak kapal itu, didapati alat kemaluannya sudah mengembang.. Apabila diperiksa, kelihatan pada permukaan alat kemaluan itu sudah menjadi hitam tanda-tanda jangkitan kuman.. Lalu selepas memulakan semula pelayaran, sebulan selepasnya anak kapal itu pun meninggal duia dan mati dalam keadaan kafir..





Pengajarannya, apabila seorang daie itu tidak mencuba mengenal erti kehidupan masyarakat sebenar, kehidupan manusia yang dipenuhi pelbagai masalah sosial dan dugaan, sekali dia terpikat dia akan terus menjunam jatuh.. Jadi sebenarnya orang yang pernah menemui jalan yang sempit sebelum Islam mempunyai banyak kelebihan.. Dan dia seharusnya lebih bijak menjalankan dakwah InsyaAllah.. Bersemangat aku apabila mendengar kisah ini..

Aku kongsikan kisah-kisah hidupku bersamanya dari awal hingga sekarang
Dan aku juga bertanyakan beberapa hal lain seperti cara untuk mengajak keluarga bersama mengamalkan usrah dan dakwah.. Tarbhiah keluarganya juga bermula dari dirinya yang merupakan anak sulong dalam keluarga.. Aku banyak belajar darinya.. banyak nasihat yang diberi.. Seorang yang memahami diriku.. Subhanallah, lama aku menuggu insan ini.. Ketentuan Allah maha hebat..
Ketika ayah menghantarku ke Terminal Simpang di Taiping untuk pulang ke Kuala Lumpur, kami berpelukan.. Dan bila sudah menaiki bas dan mengambil tempat, hampir-hampir aku menitiskan air mata. Bagai berpisah dengan ayah kandung sendiri.. Kalau ada satu benda yang aku menyesal, aku menyesal x memperkenalkan diriku sebagai Asyraf

Bila-bila kita mengiginkan sesuatu, banyakkan berdoa, bersabar, dan memperbetulkan amalan.. InsyaAllah, suatu hari nanti, Allah pasti akan kurniakan dalam masa, bentuk dan keadaan yang tidak pernah kita jangka..

Surah An-Naml Ayat 62
Atau siapakah yang mengabulkan(doa)orang yang dalam kesulitan apabila dia berdoa kepada-Nya, dan yang menghilangkan kesusahan dan menjadikan kamu (manusia) sebagai khalifah di bumi? Apakah di sampiang Allah ada ILAH (yang lain)? Amat sedikit kamu mengigati(Nya)

Bersambung...

Andai itu kelemahanku

Memohon maaf kepada semua
Aku tersalah penilaian
Itu kelemahanku, aku terima seadanya
Aku akui kelemahan sendiri
Satu langkah untuk aku lebih mengenali diriku
Tiada yang dilahirkan sempurna
Ikhlas
Meminta maaf
Dari diri yang serba kekurangan...

Istimewa atas diri sendiri

Masa seharian dihabiskan menghadap buku. Mencuri sedikit masa untuk menulis. Kali ini, tergerak untuk menulis sesuatu yang lebih dalam. Masih berjinak-jinak dalam penulisan berbentuk tarbhiah. Jadi, andai kata terkurang atau tersalah bicara dalam penulisan, harap ditegur dan dibetulkan

Dalam perjalananku menyelurusi hidup anugerah tuhan, aku diperkenalkan dengan ramai orang-orang yang hebat
Pernahkah terlintas jauh dalam sudut hati,
"Aku x mempunyai ilmu setingginya"
"Aku x selantang dia dalam bersuara di hadapan orang"
"Aku x secemerlang dia dalam memimpin"
Namun, kita lupa, setiap orang hebat dengan caranya sendiri
Manusia dijadikan sebaik-baik insan
Khalifah di muka bumi yang terhampar luas
Tiada cacat cela di sisi ketentuan Allah dan perhitungan-Nya tidak pernah salah
Kadang- kala, dalam kehidupan seharian, kita telalu banyak menilai orang lain
Terlalu kerap hingga kita terlupa menilai dan menghargai diri
Dalam banyak perkara kita cendurung membanding-bandingkan kelebihan dan kekurangan
Sedarkah kita orang yang terbaik, adalah diri kita sendiri?

Sesetengah orang kuatnya pada ilmunya.
Memberikan tazkirah, mengajak kepada kebaikan, dan menyampaikan ilmu
Sesetengah lagi kekuatannya pada peribadi diri.
Bercakap dengan nada yang baik dan menjalani urusan seharian dengan nilai-nilai yang terpuji.
Ada yang hebat pada amal.
Hatinya terikat pada masjid, dan lidahnya tidak pernah kering dalam melafazkan Qalam Al-Quran
Ada yang hebat pada pelajaran, membuktikan bahawa Islam tidak menghalang kita cemerlang dalam bidang lain. Orang yang mencari agama, tidak semestinya perlu mengabaikan pelajaran
Segolongan orang hebatnya pada bersukan.
Bermain bersungguh-sungguh. Menunjukkan seorang muslim itu kuat pada fizikal untuk berjihad
Segolongan lagi hebat pada pergaulan.
Orang yang memahami kehidupan orang lain.. Orang yang kurang berpegang kepada agama. Mengetahui cara mereka berfikir, dan sebab mereka melakukan perkara-perkara yang mereka lakukan.
Ada yang hebat menjauhi maksiat apabilan pernah terkandas ke dalamnya
Ada yang hebat pada ketabahan, hebat pada melukis, menulis, berbahasa inggeris, dan hebat pada pelbagai bidang lagi
Segalanyanya sebuah dakwah
Dan seseorang itu boleh menyumbang mengikut kemampuannya dan kekuatannya...

Seketika kerana kurangnya ilmu, kita terasa lemah
Biar kurang ilmu daripada kurang penghayatan
Kita boleh hadirkan diri ke pelbagai kuliah agama
Membaca pelbagai bahan ilmiah
Tetapi penghayatan tetap kurang
Amal tidak terjaga
Dan diri gagal menerapkan nilai-nilai murni dalam urusan seharian
Ada yang berilmu tapi belum tentu dia beramal
Tekankan hati dan amal
Aturkan langkah sedikit demi sedikit
Kita mengejar kepada peningkatan
Bukannya tahap yang tinggi tampa pertambahan

Aku sendiri, aku tidaklah mempuanyai ilmu setinggi sahabat lain
Masih dalam proses pembelajaran
Dan aku bukanlah orang yang dapat bercakap di hadapan, memberikan tazkirah, berkongsi ayat-ayat Al-Quran, petikan-petikan hadis, kisah-kisah sirah mahupun aku sangat arif tentang hukum-hukum fiqh yang sedia ada
Aku belum bersedia
Tetapi aku menulis, aku berkongsi rasa izzahku terhadap agama ini
Keseronokan beramal dengan islam
Jalan seorang mukmin yang ingin menemui Jannah
Aku kongsikan pengalamanku dalam bermula dari bawah
Pengalaman yang mengajar aku kepada hati-hati yang masih mencari-cari
Masih tertanya-tanya tentang arah tuju hidup
Aku kongsikan kesungguhan untuk mengejar kepada benda yang aku tiada
Dengan harapan, suatu hari nanti, aku akan berdiri sama tinggi, duduk sama rendah dengan mereka
Kerana pentarbhiahan itu tiada pernah henti
Aku harap aku boleh menjadi contoh kepada orang yang sama latar-belakangnya denganku
Yang aku memahami mereka
Berkongsi perasaan yang sama
Kekurangan yang sama
Tetapi itu tidak menghalang kejayaan diri seseorang

Kita tidak dilahirkan sama
Tetapi matlamat kita, hadaf kita satu
Saling melengkapi antara satu sama lain
Persimpangan jalan yang berbeza
Namun melihat kepada sebuah pengakhiran yang jelas
Belajar memberi dengan dengan apa yang ada
Kerana setiap orang istimewa atas dirinya, bukan orang lain



Someday

Someday InsyaAllah, I wish I can meet someone more or less the same age of mine, who has known hardship during childhood, share the same family background, similar ordinary school. knows the struggle when you feel lost. Experience the same surrounding.. The one that has changed to be different and seeked that very strength to change himself. Someone who has developed his personality from scratch. Always self-motivated. And that he never gave up upon facing difficulties in life. Simple yet steadfast on this path of being a true muslim.
So I can share stories with him. To know his stances. And learn his inspiration. Someone I can get close to.. And look up to.. And finally understand what true maturity means...
Still haven't met that guy... I wonder when?



















Hopefully not impossible.
Maybe I already have......
If that he happens to be a she, than that is the person I would like to have a life with when Im ready

Program untuk yang pulang ke Malaysia

SALAM
Memandangkan final exam semakin hampir
Dan cuti pun kian memanggil
Kepada yang pulang awal dan yang berkesempatan waktu
Isilah cuti dengan aktiviti-aktiviti menarik
Antara yang boleh kita sertai...

NATIONAL IBNU SINA CONFERENCE AND COMMUNITY ENGAGEMENT 2010
(NICE 2010)
Life isn't about finding yourself LIFE IS ABOUT CREATING YOURSELF
~BE A PROFESSIONAL MU'MIN 24/7


Participants:
Medical students, Pharmacy students, Dental students, Nursing and all Allied of Health students from international and local universities
Conference venue:
Pusat Latihan Kemas, Sungai Siput (U) Perak DR
Registration Fee:
Early bird registration: RM50.00
Late registration: RM65.00


PAPISMA Membongkar Rahsia Gaya Hidup Professional Mu'min 24/7 dengan Mudah dan Berkesan!
Hanya 5 HARI dan Anda Pasti Terkejut Dengan Kesannya!
Ragu-Ragu???
Sertai NICE 2010 hari ini!
Tarikh: 29 July - 02 August 2010
Tempat : Pusat Latihan Kemas, Sungai Siput (U),
Perak Darul Ridzuan
Maklumat berkaitan program akan dikemaskini dari masa ke semasa.
Sebarang pertanyaan dila kemukakan
di shoutbox blog
NICE PAPISMA BLOGSPOT atau emailkan kepada:
Saudara Hafis
imanfinder@gmail.com

Masa lapang sebuah ujian
Gunakan waktu sebaiknya
^_^

ADA KALANYA KITA DI BAWAH

Seorang senior pernah bertanyakan kepada aku
"Rasa-rasanya apa masalah ikhwah kita skrang.. x blh tinggalkan game, movie, sampaikan exam x skor?"
Jawapan aku waktu itu sehingga skrang tetap sama
Hilangnya motivasi untuk belajar
Bila tiadanya motivasi, hingga bangun pagi untuk ke kelas susah
Dan setiap kali bila nak buka buku, xde mood
Motivasi menentukan usaha seseorang... dan usaha menentukan kejayaan

Waktu sekarang... Aku betul-betul kehilangan motivasi
Minggu lepas dah cukup tersentak dengan keputusan midterm
Ternyata jatuh teruk berbanding prestasi midterm sem lepas..
Ditambah pula dengan exam praktikal parasitology hari ni, tekanan itu semakin bertambah selepas 3 kesilapan mengenal-pasti slide
Terasa bagai nak putus asa bila untuk mendapatkan keputusan yang baik itu terlalu jauh
Apatah lagi bila aku sudah meletakkan standard yg tinggi semester lepas dengan pointer sebanyak 3.43, nak kekalkan prestasi, terlalu susah
Pernah ditegur oleh seorang sahabat baik
"Jarang nampak senyum sekarang, senyumlah sikit"


Selalunya, setiap kali ada masalah, jarang sekali aku ceritakan kepada ibu
Ada satu peristiwa semasa aku berada di tahun 5, aku terbabit dengan pergaduhan besar berkumpulan di sebuah taman permainan dengan pelajar-pelajar sekolah yg lebih tua
Masa tu baru lepas kelas mengaji
Aku mengaji dengan adik dan waktu itu adikku sendiri lihat pergaduhan tu
Aku minta adikku jangan sesekali bagitau ibu
Ibu dah cukup terbeban dengan masalahnya sendiri sebagai ibu tunggal
x sanggup aku untuk menambahkan lagi

Dan, habit utk menyelesaikan masalah sendiri itu kekal
Bila-bila ibu menanyakan masalah, aku akan senyum dan cakap xde
Jarang aku menceritakan masalah kepada family
Tapi baru-baru ini aku gahkan juga diri mendial rumah dan meluahkan perasaan
Terkejut ibu... Haha...
Puteranya keduanya yg tidak pernah kata x boleh semakin bertentangan dengan prinsip-prinsipnya sendiri
"Ibu x pernah dengar asyraf cakap x boleh"
Tersenyum aku mendengar
Betullah, keluarga sumber impirasi yg paling besar

Muhasabah semula perkara-perkara yang aku buat semester ni...
Antara kesilapan terbesar ialah tidak bermula awal
Menerima terlalu banyak kerja sehingga x dapat nak mengimbangi kerja dan waktu mengulangkaji
Jarang sekali aku terlibat dengan kerja-kerja luar
Tapi melihat kepada rakan-rakan yang sentiasa dibebani tugas persatuan, terasa keperluan untuk membantu
Di samping peluang untuk belajar pengurusan masa dan merasa hidup yang sibuk bersama banyak tugasan
Satu peluang yang baik untuk develop "soft skills"

Dan..... mungkin juga.... aku terlalu memberikan komitmen untuk mengejar tarbhiah diri serta usaha menguasai bahasa arab fusha
Terasa diri jauh ketinggalan dari segi ilmu agama berbanding dengan orang-orang lain
Sahabat-sahabat giat memberikan tazkirah, dakwah.. Dengan hafalan Quran dan hadis yang banyak
Aku terasa kerdil dan manakan aku tidak iri hati
Mereka contoh yg baik dan pendorong yg besar untuk aku mencari lagi

Masih ada masa
Diri akan tetap mencuba menberikan yang terbaik
Mengumpul semangat, dan kesungguhan untuk mengulangkaji

Al-Baqarah
30. Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi." Mereka berkata: "Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui."

31. Dan Dia mengajarkan kepada Adam nama-nama (benda-benda) seluruhnya, kemudian mengemukakannya kepada para Malaikat lalu berfirman: "Sebutkanlah kepada-Ku nama benda-benda itu jika kamu mamang benar orang-orang yang benar!"

32. Mereka menjawab: "Maha Suci Engkau, tidak ada yang kami ketahui selain dari apa yang telah Engkau ajarkan kepada kami; sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana

Apa2pun, sungguh mungkin keputusan ak semester kali ini tidak sehebat semester lepas
Tapi aku tetap gembira
Gembira kerana tarbhiah yang aku xkan dapat di tempat lain
Gembira kerana dapat bekerja untuk manfaat orang lain, dan bekerja dengan ramai orang yang aku x pernah kenal dengan mendalam sebelum ni
Gembira kerana ahli group B, section 1, prestasi rata2nya meningkat
Gembira sangat bekerja dengan dorang.. jarang sekali ada masalah kumpulan
Amar Rashidi ngan Alip Ain, walaupun jarang datang kuliah, x pernah ada masalah nak dtg jumpa dengan prof, siapkan kerja2 assignment semua (hehe, xpe2, boleh usahakan lagi untuk attend lecture)
Dulu kitorang pernah target nak gondol top 5 section 1 :P (gurau2)
Section 1 pun ramai meningkat















































Apa2pun, down xleh lama
Ada kalanya kita di bawah
Tapi adakah itu waktu kita nak berhenti berusaha?
Syukuri nikmat dan dugaan
Ada banyak lagi exam praktikal tambah dengan final lagi, mungkin, masih ada lagi peluang
Bermula selepas post ni, nak usaha sehabis boleh
Moga kejayaan milik semua insyaAllah

Maaf kepada semua pembaca

Assalammualaikum

Doa dan harapan kepada rombongan kemanusiaan Lifeline 4 Gaza
Doa dan harapan kepada saudara-saudara kita yang sedang berjuang di Palestin
Semoga rahmat dan redha Allah mengiringi insan-insan yang sudi melawat
Mengimbas kembali post-post sebelum ini, terasa bagai x banyak pengisian atau motivasi yang telah aku sampaikan

Membaca semula post pertama

Secara jujurnya, aku bukanlah seorang yang rajin dalam bab-bab penulisan ni..Tapi, dari cerita yg aku dengar sekililing aku, aku dapati dunia blog dunia yg sangat menarik.Dunia yang tiada penghujung. Setiap orang ada perkara yg nak disampaikan.. X kira dari segi info-info baru, ilmu-ilmu fardhu ain, ilmu-ilmu fardhu kifayah, pengigatan kemanusiaan, perjalanan hidup masing2. Aku percaya, dunia blog adalah satu medium yg sangat baik utk membuat kebaikan. Satu saham untuk kita peroleh manfaat dan pahala yang berterusan. Kepada yang menulis dengan niat ikhlas untuk kebaikan, teruskanlah. Semoga Allah sentiasa memberikan rahmat. Ramai blogger2 hebat yang aku kenal. Pelajar2 alex, bdk2 ASiS. Aku nak sangat jadi hebat berilmu macam senior2, sahabat2.. InsyaAllah, aku harap dapat belajar banyak lagi.

Dunia blog akan mencerminkan siapa diri kita. Aku x nafikan. Aku seorang yg penakut untuk bersuara.. Aku takut menegur benda yang aku tau salah. Aku takut amik tindakan, utk membetulkan apa yg serong. Hati ini sungguh lemah. Seorang insan yg kurang keyakinan diri. Jadi, aku mahu menulis atas apa yg aku rasakan perlu. Aku mahu menjadi lebih berani untuk berkongsi. Dan moga dengan jalan ini, aku dapat menjadi insan yang lebih sempurna insyaAllah...


Lebih setahun sudah sejak diri mengambil keputusan untuk bergiat dalam penulisan blog
Bermuhasabah diri semula, apakah penulisan-penulisan aku telah memberikan manfaat? Betulkah aku telah mengesan hati-hati pembaca?
Sedang diri serba kekurangan
Banyak lagi yang perlu diperbaiki...

Maaf
Hanya seorang insan yang ingin menyampai....

More than medicine

Hope and prayers for the humantarian convoy to Ghaza
Hope and prayers for our brothers and sisters who are fighting in Palestin

A child laying weak on an hospital bed.
With an illness slowly taking his life away.
Each day he worsen.
Yet the boy smiles and says...
"When I grow, up, I wanna be just like you"
A dream burning deep inside his chest.
A hope striking deep inside his will.
His motivation.
His ambition.
His dreams.
To inform his death.
Would you take it all away?
As if a lost child was holding a ticket for a train to go home.
And you grab that ticket, and tear it all apart.
And whats left are only empty roads.
So he say what difference would it be if I die right here, right now?
Having nothing to fight for knowing there is no more life.

What if there was a mother in front of you.
A single parent working double jobs.
A mother that would still have time to watch her sons play football.
A mother that never dissapoint her daughters to play tebby bear and dolls together.
And still have the time and money to buy a present on their birthday.
Now, sick on a wheel chair.
With only a few weeks to live.
Would you keep the secret from her?
When she has no plans for her children when she's gone?
And never had the chance to sent her childrens to be adopted by a new family that will provide them a better life.
And would you take the chance for her to give them her last words.
To say sorry for all her shortcomings and things she never provided perfectly as a mother

A doctor's life is more than a naive ambition.
When the time comes, would you have that courage, to think wisely.
Would you have the will to work day and night, helping the needy.
Would you mold their feelings, and fill their souls to love Islam
And would you promise to never let go of your patient's hand beside the hospital bed.
Or would you be another cold-hearted individial, that continue to inflicts wounds and scars on te broken hearts.
Health is not just on the body.
It's in the heart.........................

Izinkan Abang Nikah Satu Lagi..,

Ok la, atas permintaan ramai, kisah ni dipostkan semula.. Ramai pulak yang bertanya kenapa delete post ni sbelum ni kat kuliah tadi.. pelik saya.. Kisah yg saya kongsi daripada seorang sahabat sekolah rendah (copy/paste).. Kita baca dan ambil pengajaran yang ada.. Harap janganlah anggap yang bukan-bukan tentang saya.. belum bersedia lagi dengan perkara-perkara sebegini :(.. Sekadar berkongsi.. Selamat membaca :)

Izinkan Abang Nikah Satu Lagi..,
Sayang, Abang minta izin untuk nikah sorang lagi," Aliyah yang sedang melipat kain, terdiam seketika. Mungkin terkedu. Adakah pendengarannya kian kabur lantaran usianya yang kian beranjak. Adakah dialog tadi hanya dilafazkan di dalam TV, Tapi, ahh bukanlah.
TV sedang menayangkan iklan Sunsilk, mustahil sudah ada siri baru iklan Sunsilk?

Dia menghela nafas panjang.

Dia memandang sekali imbas wajah Asraf Mukmin, kemudian tersenyum. Meletakkan kain yang telah siap dilipat di tepi, bangun lantas menuju ke dapur. Langkahnya diatur tenang. Segelas air sejuk diteguk perlahan. Kemudian dia ke bilik Balqis, Sumayyah, Fatimah. Rutin hariannya, mencium puteri-puterinya sebelum dia masuk tidur. Dahulu, semasa puterinya kecil lagi, rutin itu dilakukan dengan suaminya. Kini, anak-anak kian beranjak remaja. Kemudian, dia menjenguk bilik putera bujangnya yang berdua, si kembar, Solehin dan Farihin. Pengabisannya dia kembali kepada suaminya.

Asraf Mukmin hanya diam, membatu diri. Dia amat mengenali isterinya. Jodoh yang diatur keluarga hampir 16 tahun yang lepas menghadiahkan dia sebuah keluarga yang bahagia, Aliyah adalah ikon isteri solehah. Namun, kehadiran Qistina, gadis genit yang menjawat jawatan pembantu tadbir kesetiausahaan di jabatannya benar-benar membuatkan dia lemah.

"Kau mampu Asraf, dengan gaji kau, aku rasa kau mampu untuk beri makan 2 keluarga," sokongan Hanif, teman sepejabat menguatkan lagi hujah apabila dia berdepan dengan Aliyah.

" Abang Asraf, Qis tak kisah. Qis sanggup bermadu jika itu yang ditakdirkan. Bimbinglah Qis, Qis perlukan seseorang yang mampu memimpin Qis," masih terngiang-ngiang bicara lunak Qis.

Akhir-akhir ini, panas rasanya punggung dia di rumah. Pagi-pagi, selesai solat subuh, cepat-cepat dia bersiap untuk ke pejabat. Tidak seperti kelaziman, dia akan bersarapan berjemaah bersama isteri dan anak- anak. Aduhai, penangan Qis gadis kelahiran Bumi Kenyalang benar-benar menjerat hatinya.

" Abang , Aliyah setuju dengan permintaan Abang. Tapi, Aliyah nak berjumpa dengan wanita tu," Lembut dan tenang sayup-sayup suara isterinya. Dia tahu, Aliyah bukan seorang yang panas baran. Aliyah terlalu sempurna, baik tetapi ahh hatinya kini sedang mengilai wanita yang jauh lebih muda.

"Bawa dia ke sini, tinggalkan dia bersama Aliyah selama 1 hari saja, boleh?" pelik benar permintaan isterinya. Hendak dipengapakan apakah buah hatinya itu? Namun, tanpa sedar dia menganguk, tanda setuju. Sebab, dia yakin isterinya tidak akan melakukan perkara yang bukan-bukan. Dan hakikatnya dia seharusnya bersyukur. Terlalu bersyukur. Kalaulah isterinya itu wanita lain, alamatnya perang dunia meletus lah jawabnya. Melayanglah periuk belanga. Ehhh, itu zaman dulu-dulu. Zaman sekarang ni, isteri-isteri lebih bijak.

Teringat dia kisah seorang tentera yang disimbah dengan asid, gara-gara menyuarakan keinginan untuk menambah cawangan lagi satu. Kecacatan seumur hidup diterima sebagai hadiah sebuah perkahwinan yang tidak sempat dilangsungkan. Dan dia, hanya senyuman daripada Aliyah.

"Apa, nak suruh Qis jumpa dengan isteri Abang," terjegil bulat mata Qis yang berwarna hijau. "Kak Aliyah yang minta," masih lembut dia memujuk Qis.

"Biar betul, apa dia nak buat dengan Qis?" "Takutlah Qis, silap haribulan dia bunuh Qis!" terkejut Asraf Mukmin. "Percayalah Qis, Aliyah bukan macam tu orangnya. Abang dah lama hidup dengannya. Abang faham," Qistina mengalih pandangannya.

Mahu apakah bakal madunya berjumpa dengannya? Dia sering disogokkan dengan pelbagai cerita isteri pertama membuli isteri kedua. Heh, ini Qistina lah. Jangan haraplah jika nak membuli aku. Desis hati kecil Qistina. Hari ini genap seminggu Qistina bercuti seminggu. Seminggu jugalah dia merindu. Puas dicuba untuk menghubungi Qistina, namun tidak berjaya. Rakan serumah menyatakan mereka sendiri tidak mengetahui ke mana Qistina pergi. Genap seminggu juga peristiwa dia menghantar Qistina untuk ditemuduga oleh Aliyah. Sedangkan dia diminta oleh Aliyah bermunajat di Masjid Putra. Di masjid itu, hatinya benar-benar terusik. Sekian lamanya dia tidak menyibukkan dirinya dengan aktiviti keagamaan di masjid Putra.

Dulu, sebelum dia mengenali Qistina, saban malam dia akan bersama dengan Aliyah serta anak-anaknya, berjemaah dengan kariah masjid. Kemudian menghadiri majlis kuliah agama. Membaca Al-Quran secara bertaranum itu adalah kesukaannya. Namun, lenggok Qistina melalaikannya. Haruman Qistina memudarkan bacaan taranumnya. Hatinya benar-benar sunyi. Sunyi dengan tasbih, tasmid yang sering dilagukan. Seharian di Masjid Putra, dia cuba mencari dirinya, Asraf Mukmin yang dulu. Asraf Mukmin anak Imam Kampung Seputih. Asraf Mukmin yang asyik dengan berzanji. Menitis air matanya. Hatinya masih tertanya-tanya, apakah yang telah terjadi pada hari itu. Aliyah menunaikan tanggungjawabnya seperti biasa. Tiada kurangnya layanan Aliyah. Mulutnya seolah-olah terkunci untuk bertanya hal calon madu Aliyah.

Tit tit... sms menjengah masuk ke kantung inbox hensetnya. "Qis minta maaf. Qis bukan pilihan terbaik utk Abang jadikan isteri. Qis tidak sehebat kak Aliyah. Qis perlu jadikan diri Qis sehebatnya untuk bersama Abang.

Dibawah hensetnya, ada sekeping sampul besar.

Kepada: Asraf Mukmin, Suami yang tersayang...

Asraf Mukmin diburu kehairanan. Sampul berwarna cokelat yang hampir saiz dengan A4 itu dibuka perlahan.



Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani.

Salam sejahtera buat suami yang tercinta, moga redhaNya sentiasa mengiringi jejak langkahmu. Abang yang dikasihi, genap seminggu sesi temuduga yang Aliyah jalankan pada Qistina. Terima kasih kerana Abang membawakan Aliyah seorang calon madu yang begitu cantik. Di sini Aliyah kemukakan penilaian Aliyah.

1. Dengan ukuran badan ala-ala model, dia memang mengalahkan Aliyah yang sudah tidak nampak bentuk badan. Baju- bajunya memang mengikut peredaran zaman. Tapi, Aliyah sayangkan Abang. Aliyah tak sanggup Abang diheret ke neraka kerana menanggung dosa. Sedangkan dosa Abang sendiri pun, masih belum termampu untuk dijawab di akhirat sana , apatah lagi Abang nak menggalas dosa org lain. Aliyah sayangkan Abang...

2. Aliyah ada mengajak dia memasak. Memang pandai dia masak, apatah lagi western food. Tapi, Aliyah sayangkan Abang. Aliyah tahu selera Abang hanya pada lauk pauk kampung. Tapi tak tahulah pula Aliyah kalau-kalau selera Abang sudah berubah. Tapi, Aliyah masih ingat lagi, masa kita sekeluarga singgah di sebuah restoran western food, Abang muntahkan semua makanan western food tu. Lagi satu, anak-anak kita semuanya ikut selera ayah mereka. Kesian nanti, tak makan la pula anak-anak kita. Aliyah sayangkan Abang...

3. Aliyah ada mengajak dia solat berjemaah. Kelam kabut dibuatnya. Aliyah minta dia jadi Imam. Yelah, nanti dia akan menjadi ibu pada zuriat Abang yang lahir, jadinya Aliyah harapkan dia mampu untuk mengajar anak-anak Abang untuk menjadi imam dan imamah yang beriman. Tapi, kalau dia sendiri pun kelam kabut memakai telekung... Aliyah sayangkan Abang...

Abang yang disayangi, cukuplah rasanya penilaian Aliyah. Kalau diungkap satu persatu, Aliyah tak terdaya. Abg lebih memahaminya. Ini penilaian selama 1 hari, Abang mungkin dapat membuat penilaian yang jauh lebih baik memandangkan Abang mengenalinya lebih dari Aliyah mengenalinya.

Abang yang dicintai, di dalam sampul ini ada borang keizinan berpoligami. Telah siap Aliyah tandatangan. Juga sekeping tiket penerbangan MAS ke Sarawak. Jika munajat Abang di Masjid Putra mengiayakan tindakan Abang ini, ambillah borang ini, isi dan pergilah kepada Qistina. Oh ya, lupa nak cakap, Qistina telah berada di Sawarak. Menunggu Abang... Aliyah sayangkan Abg...

Tetapi jika Abg merasakan Qistina masih belum cukup hebat untuk dijadikan isteri Abang, pergilah cari wanita yang setanding dengan Aliyah... Aliyah sayangkan Abg.

Tetapi, jika Abg merasakan Aliyah adalah isteri yang hebat untuk Abangg.. tolonglah bukakan pintu bilik ni. Aliyah bawakan sarapan kegemaran Abang, roti canai.. air tangan Aliyah.

Salam sayang, Aliyah Najihah binti Mohd Hazery
.

Kehilangan

Lama dah tinggalkan kerja-kerja menulis cerpen... Tiba-tiba terasa nak mula balik... Xtau, mungkin sebab terlalu sibuk dengan medik, kelas-kelas, dan kerja-kerja luar, terasa bagai menulis tu memberi ketenangan... Xtau gak macammana boleh dapat masa... Harap dapat memberi kesan kepada pembaca-pembaca :)
Komen sentiasa dialu-alukan untuk memperbaiki tulisan...

BAHAGIAN 1
Dr Atif : Bagaimana pembedahan cancer otak yang dijalankan ke atas Ahmad Danial doktor Farid?

Dr Farid menggelengkan kepala. Sedikit kerutan kelihatan pada dahinya. Raut wajah yang terpampar sedikit kepenatan setelah baru sahaja selesai menjalankan pembedahan. Dia memandang tepat ke arah wajah sahabat karibnya Dr Atif.

Dr Farid : Tak berjaya. Pertumbuhan terletak jauh ke dalam grey matter. Terlalu sukar nak dicapai. Dan pertumbuhan dah merebak ke bahagian-bahagian lain.

Dr Atif : Inisiatif lain? radiotherapy? chemotherapy?

Dr Farid : Dah apply. Tapi hasilnya tetap sama.

Dr Atif : Xpela doktor. Ajal maut di tangan Tuhan.

Dr Farid : Betul. Bila ajal sudah memanggil. Segalanya suratan.

Dr Farid berjalan laju sepanjang koridor tingkat 5 Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM). Tingkat di mana kesemua pesakit-pesakit otak dan tunjang saraf ditempatkan. Ingin cepat ke kafeteria tingkat bawah mencari sedikit makanan untuk mengisi perut yang lama terbiar kosong. Badannya keletihan. Matanya kuyu menyarankan diri memerlukan rehat. Gara-gara tumpuan yang kian berkurangan, tiba-tiba dia terlanggar sekujur tubuh seseorang . Badannya rebah ke lantai. Begitu juga dengan lelaki tadi yang sudah terduduk memegang punggung tanda kesakitan. Darah Dr Farid mengalir deras. Seoalah-olah didatangi satu perasaan marah yang tidak dapat dibendung lagi.

Dr Farid : Kamu tak nampak ke mana kamu berjalan?? Saya penat ni!!

Ditenungnya insan tersebut. Kelihatan lelaki yang berumur dalam linkungan 50-an. Mengenakan pakaian tukang bersih warna biru yang terlekat padanya kesan-kesan kotoran.

Lelaki tua : Maaf Doktor!! Maaf.. Saya tak perasaan kehadiran Doktor di depan saya tadi!!

Lelaki tersebut bangun lalu menghulurkan tangan tanda maaf. Namun tangan itu tidak bersambut. Bangkit pula Dr Farid.

Dr Farid : Lain kali tengok. Kamu dah la cleaner. Penat mana sangat. Saya ni lagi penat. Dah, saya nak ke kafe…

Dr Farid sudah berjalan ke hadapan. Langkahnya masih laju. Tetapi terhenti tatkala namanya dipanggil.

Lelaki tua : Dr Farid! Dr Farid! tunggu dulu!!

Dr Farid : Ya… Apa diaaaa lagi…..??? Kan saya dah maafkan kamuuuu…..
Dia tertoleh dengan nada mencebik…..

Lelaki tua : Dr Farid. Bagaimana dengan permbedahan Ahmad Danial yang doctor uruskan?

Dr Farid : Dah ajalnya pak cik.. Saya nak wat macammana……….. Ubat apapun klau dah ajal, ajal jugak... Bagaimana pak cik tahu yang pembedahan itu saya lakukan?

Persoalan yang tidak terjawab. Sebaik sahaja mendengar berita tersebut, lelaki itupun memalingkan badan. Tampa suara. Dia berlalu pergi. Dibiarkan Dr Farid kaku tertanya-tanya. Perasaan yang bercampur aduk. Hairan, marah, bersalah. Adapun semua itu wujud, yang paling dominasinya hanyalah kepenatan. Maka dia pun meneruskan langkah.

BAHAGIAN 2
Jam di dinding kafeteria menunjukkan pukul 1.30pagi.. Selesai menjamah sepinggan nasi besertakan lauk ayam merah dan sayur, Dr Farid mendirikan solat isya’ di surau hospital. Ruangan surau begitu sepi. Fikirannya masih melayang memikirkan situasi sebentar tadi bersama lelaki tua itu. Namun digahkan juga diri melahirkan rasa khusyuk pada Ilahi. Selesai zikir dan doa, dia pun bergerak ke perkarangan tempat letak kereta. Ternyata satu kawasan yang sunyi dengan beberapa buah kereta sahaja. Dr Farid menghampiri kereta Ford Harrier miliknya yang gah terpacak disebelahan sebuah taman permainan. Sebelum sempat dia membuka pintu kenderaan, terdengar satu suara tersedu-sedu menahan esak. Suara separuh meraung.

“ Ya Allah, kau tabahkanlah hati ini Ya Allah!!!! Aku sudah tiada siapa Ya Allah. Selain Rahmat dan RahimMu yang dapat membuatku tenang!!!!!!”

Sayu kedengaran. Dr Farid mengalihkan pandangan ke arah sumber suara. Ternampak akan sebuah tubuh yang tersandar lemah di atas bangku taman. Hatinya tersentuh. Lalu dia pun melangkah mendekatkan diri dengan tubuh tersebut. Setelah melabuhkan punggung bersebelahan dengannya, sedikit terkejut dia melihat lelaki yang sama melanggarnnya sebentar tadi. Namun hatinya kekal tenang.

Dr Farid : Assalammualaikum..

Lelaki tersebut tersentak. Beserta perasaan berbaur haru-biru, dia membalas salam

Lelaki tua : Waalaikumsalam doktor….. Doktor tak balik lagi?

Dr Farid : Baru nak masuk kereta. Ternampak pak cik…

Kaku sebentar kedua insan itu. Tiada ditegur sesama sendiri. Sehinggalah Dr Farid memecah kebisuan.

Dr farid : Ahmad Danial.. Seorang remaja yang berusia 16 tahun. Di hantar ke sini lebih kurang sebulan yang lepas. Dilaporkan mengalami sakit cancer otak. Tidak diketahui siapa yang menghantarnya. Maklumat yang kami dapat daripada arwah sendiri, yang emaknya Faizah sudah meninggal. Bapanya Roslan bekerja di luar Negara. Tidak pulang setelah 7 tahun. Tiada adik-beradik lain.

Situasi kembali senyap. Dr Farid mengharapkan respon tapi ternyata hampa. Lalu menyambung kata.

Dr Farid : Kami juga mendapat maklumat yang Ahmad Danial hidup bersendirian selepas kematian emaknya. Tinggal dalam rumah peninggalan arwah dengan pendapatan yang tidak diketahui sumber.. Tidak bersekolah. Diberitahu pada kami setiap minggu dia diberikan duit yang banyak dalam sampul surat yang diletakkan dalam peti pos rumah. Dan daripada kajian makmal kami, cancernya berpunca daripada amalannya mengambil dadah.

Lelaki tua itu tetap tidak bersuara. Dr Farid meneruskan perbualan.

Dr Farid : Salahkah klau saya katakan yang nama pak cik adalah Roslan?
Tersentak lelaki itu dengan kata-kata Dr Farid. Gelisah bersama ekspresi muka yang tidak dapat disembunyikan. Dr Farid hanya tersenyum. Dengan penuh tenang dengan senyuman.

Dr Farid : Bertenanglah pak cik. InsyaAllah, tiada apa perlu dirisaukan. Ceritalah dengan saya . Saya janji akan simpan semua rahsia pak cik. Saya minta maaf sebab terkasar bahasa dengan pak cik sebentar tadi. Pak cik boleh saman saya klau nak. Memang jauh tersasar daripada sifat professionalisme yang sepatutnya diamalkan oleh seorang doktor. Saya minta maaf sebab membiarkan perasaan penat dan marah menguasai diri saya..

Lelaki tersebut tetap juga tidak membalas. Keadaan diam semula. Dr Farid memberikan ruang bagi lelaki itu bersuara.

Dr Farid : Pada pandangan saya, mungkin sebab kenapa pak cik nak bekerja sebagai tukang bersih kat sini adalah mungkin sebab pak cik nak melihat perkembangan anak pak cik sendiri. Walaupun sebenarnya pak cik seorang yang kaya. X hairanlah kenapa Arwah dapat memperolehi sumber kewangan yg banyak.. Mungkin ada sebab kenapa pak cik terpisah dengan Arwah Ahmad Danial dan Puan Faezah.

Kata-katanya diselangi sebuah senyuman

Dr Farid : Cuma, kenapa pak cik x berjumpa dengannya.. Dan membesarkannya sendiri selepas emaknya meninggal?

Bahagian 3
Roslan : Sebab aku malu doktor… Aku malu sebab aku mengabaikannya.. Aku malu sebab aku kerap kali memukul emaknya! Aku malu sebab aku selalu menenkingnya walaupun aku tahu dia masih lagi seorang kanak-kanak, dan masih belum tahu apa-apa! Aku malu aku tidak pernah membelainya dan menjaganya dengan kasih sayang! Dan aku malu sebab aku meninggalkannya bersama arwah isteriku tampa sebarang nafkah. Dan isteriku waktu itu bersusah payah mencari rezeki yang halal untuk menyara hidup berdua. Aku pula tetap dengan duniaku.. Dunia hiburan tampa batas… Aku malu Ya Allah!! Aku malu……. Bagaimana dengan perasaan anakku bila berjumpa dengan aku??? Apakah dia tetap mahu berjumpa denganku???

Suara Roslan sudah mula melambung tinggi. Namun Dr farid tetap tenang dan menjawab dengan mesra.

Dr Farid : Sesungguhnya, tiadalah benda lain yang boleh menggembirakan seorang anak selain daripada kehadiran ibu bapanya. Seteruk mana dia dilayan, mahupun seteruk mana dia dipikul dan dipinggirkan, sekurang-kurangnya dia masih ada rumah untuk dia pulang. Dan yang lebih penting, dia masih ada insan-insan yang boleh dipanggil abah dan mak.. Barang-kali, sebab dia mengambil dadah adalah kerana dia terseksa dengan kesunyiannnya.

Terdengar akan kata-kata itu Roslan sudah mula berada dalam tangisan. Diri yang dibebani segala penyesalan.

Roslan : Ya Allah… Apa yang aku dah lakukan. Dosa demi dosa Ya Allah. Akukah punca kematian anakku!!

Dr Farid : Jangan kata begitu pak cik. Saya x pernah pun menyalahkan pak cik atas pemergian arwah. Segalanya takdir.

Roslan : Apa yang boleh saya buat sekarang doktor? Bagitau saya apa yang boleh saya buat!!

Dr Farid : Sabar. Sesungguhnya Allah itu maha pengampun.DIA mendengar rintihan hamba-hambaNya yang datang dengan hati yang ikhlas mengakui kelemahan diri. Tiada dosa selain syirik yang tidak dapat diampunkan. Jadi berdoalah… Sesungguhnya doa itu senjata muslim. Suarakan hati bertaubat, Bukalah hati berbuat kebaikan, dan ikhlaskan hati mencari keimanan. Allah tidak membebankan seorang hamba melainkan dia mampu. Dan doalah keluarga pak cik, Ahmad Danial ditempatkan dalam golongan orang-orang beriman. Moga dia gembira dia sana.

Roslan : Ya Allah, sesungguhnya hati ini kosong Ya Allah, hati ini lemah Ya Allah!!! Bimbinglah aku ke jalan yang benar…

Dr Farid : InsyaAllah pak cik.. Allah sentiasa mengetahui segala apa yang dirasakan oleh hambanya..

Senyumannya tidak pernah lekang dari wajah. Seolah-olah melambangkan satu hidup baru. Hari yang baru. Menanam keinsafan dan semangat kepada Roslan untuk berubah.

Dr Farid : Sudahlah, jangan terlalu ditangisi orang yang telah pergi. Takut-takut seolah-olah kita tidak menerima ketentuan Allah. Kuatkan semangat pak cik.Walau semalam sudah lepas.. Dan hari esok belum tentu… Kita ada hari ini.. Dan hari ini adalah anugerah untuk kita manfaatkan…

Roslan : Erm.. Baik… Terima Kasih banyak-banyak doktor.

Dr Farid : Sama-sama..

Tetap tersenyum

Dr Farid : Saya minta diri dulu… Dah lewat dah… Pak cik x nak pulang?

Roslan : Xpelah, biarlah saya bersendirian di sini dulu. Tenangkan diri… Lagipun taman permainan ni mengigatkan saya pada Danial masa dia kecil.. Bermain-main penuh riang.. Dan setiap kali dia terjatuh isteriku akan berlari-lari anak kerisauan. Merawat luka Danial..

Dr Farid : Baiklah.. Semoga pak cik temui kekuatan

Roslan : InsyaAllah

Dr Farid : Assalammualaikum

Roslan : Waalaikumsalam

Dr Farid pun membawa diri ke kenderaan. Memandu meluncuri jalan raya yang sunyi-sepi. Setibanya dia di hadapan rumah, dia menghentikan enjin kereta. Termenung seketika.. Lalu mengalirlah air mata membasahi pipi insan itu. Menangis teresak-esak seolah-olah anaknya sendiri yang kehilangan. Lalu dia pun tertidur sehinggalah ke pagi.

Ketahuilah bahawa tugas seorang doktor bukanlah sekadar merawat manusia secara fizikal, bukan setakat penampilakan professionalisme, tapi yang paling penting adalah tugas merawat hati...

This Morning...

I missed 1 class, and many started questioning my absence... I never liked being in front... The one be looked up to... I am not the best of person... Just another slave to Al-Mighty Allah... Trying to do his best in everything.. I know myself better than anyone do and I am not the best... This much I know... We all have our personal problems... And everybody is nice in his on charm... So when you see something good in me, follow it... Alhamdulillah, Allah have implanted some light in this heart... And everytime I make mistakes, correct me... And when I leave a bad impression... Leave it far away... Sorry for my weakness... Sorry for my shortcomings... But do understand that I am doing my upmost to be better each day... As time past by, I seek hard... We are all siners... And to Allah we seek guidance... Faithful..So do not look me as who I am... But look to me as who I am trying to be...

Sometimes, I tend to lose focus... Flooding away from what to be expected... It stroke me hard this morning... Thinking that even if I have so much to chase... So much to give away... Thank you for reminding me that I still have responsibilities in my studies... You are a great friend... :)

So from now on, I will check myself from time to time... I will be giving everything... That is a promise... And to break a promise is not me!!

masa utk dicuri

Banyak perkara yg menuntut kita memberikan komitment
Ramai daripada rakan2 yg aku kenal, sampai tiada masa untuk diri sendiri
Semoga yg kuat bekerja utk orang lain, diberi balasan yg baik setimpal dengan masa dan usaha yg dikorbankan
Cuma, sebagai nasihat, jgn sesekali pengajian kita abaikan
Kita imbangkan antara pentarbiahan, kerja dan pelajaran

Memandangkan masa mencemburui kita, ingin berkongsi sedikit masa-masa yg boleh kita ambil utk mengulangkaji pelajaran

1. SELEPAS SUBUH
Sebaiknya, tidur awal pada waktu malam. Pkul 11 ke atas sudah ckup cantik. Cuba untuk bangun Qiam(diri juga susah nak wat). Andai x cukup kuat, yang paling penting, solat subuh di masjid. Dan bila dah selesai segala amalan (Quran/Mathurat), luangkan sedikit masa utk membaca. Andai masih ngantuk, boleh tidur lepas baca sebelum bangun balik utk ke kelas. Lebih baik klau x tidur dan terus pergi.
Kelebihan : Waktu pagi memang otak kita tengah fresh. Bila baca je boleh masuk laju.. Tambah dengan amalan pagi.. InsyaAllah berkat

2. SEBELUM KELAS PRAKTIKAL BERMULA DAN SEMASA GAP ANTARA LECTURE
Kebiasaannya, asyik rasa nak borak je. Tak hairanlah.. Kat rumah, kita sekadar berborak-borak dengan ahlul bait. Bila dah ada kat kelas, itulah antara masa yang ada jumpa balik dan gurau-gurau sesama kita. Teruskan. Lagi baik sebenarnya... Rapatkan hubungan dengan rakan-rakan. Tapi, x perlu lama... Selesai berborak, amik sikit masa baca.... Baca subjek kelas yg nak start tu.
Kelebihan : Kita akan refresh balik apa yg kita belajar dlm lecture dan waktu kelas praktikal tu insyaAllah sharp.

3. GAP ANTARA KELAS PRAKTIKAL DAN LECTURE
Jauh rumah tu. X perlu la wlaupun gap 2 jam nak balik.. Ulang-alik dari rumah dah nak dekat 4o minit.. Stay ka surau, kat tanam bunga universiti walaupun xde bunga.. Baca... Best, udara nyaman... (tapi panas)
Kelebihan : Panjang masa ni... Baca sebanyak yg boleh

Dan tidak lupa antara yg paling penting, fokus betul2 dalam lecture. Bawak masuk segala makanan.. wat picnic xpe... elakkan ngantuk... InsyaAllah, kurangkan beban kita nak study kat rumah

Kalau kita dapat amik semua masa-masa ni, ada masa terluang lagi bolehlah wat kerja-kerja lain yang penting...
1) Study group
2) Assignment
3) Kerja persatuan
4) Bersukan
5) Hafazan
6) Tengok bola (opppssss, terletak)
7) Main game.. Tengok movie (terletak gak)

waktu malam gak boleh gi kelas-kelas lain
1) Kelas Taafakuh malam khamis (ni aku jarang gi.. ada sebab.. munasabah insyaAllah)
2) Kelas sirah petang jumaat
3) Madrasah Al-Razi malam jumaat
4) Kelas tafsir malam sabtu
5) Kelas bahasa arab fusha
dan lain-lain
X semua perkara di atas aku dapat lakukan dengan sempurna setiap hari, tapi itu target.. Tampa target, ke mana hendak kita alirkan usaha-usaha kita..
Tiada siapa kata jalan ni senang. Medik itu keutamaan. Tarbhiah diri bukan nombor dua. Tabahkan hati. Ikhlaskan niat menuntut ilmu. Jaga hubungan sesama rakan. Kurangkan bercakap. Kurangkan perkara harus. Allah bersama orang yg berusaha :)

untuk insan-insan tersayang

"setiap ibu bapa mahukan anaknya berjaya!"
tersenyum aku seketika sewaktu ungkapan itu dilafazkan
aku halakan pandangan ke bawah
hampir kesemua orang belajar utk menggembirakan ibu dan ayah
aku pula belajar untuk buktikan kesilapan ayah...
JADI APA YANG AKU PERJUANGKAN?

motivasi apa lagi yang kita cari?
bila redha Allah, dan senyuman ibu bapa itu yg jelas kita idamkan
setiap kali komitmen dituntut, kita cendurung memberikan alasan
leka berhibur
dan kadang-kadang juga lupa pada hadaf
bak orang buta berjalan tampa tongkat tiada dipimpin
bila-bila kita lemah, itu panggilan untuk kita menjadi lebih kuat
hendak seribu daya, mencari 1000 cara
setiap kali kita rasa malas, rasa x semangat, rasa down
ingatlah dua insan itu
syukurlah berapa ramai di kalangan rakan2 kita yang dah kehilangan ayah, kehilangan mak, kehilangan adik-beradik
Kita Alhamdulillah, masih lengkap dengan kasih sayang
Tapi tanya diri.. pernah kita betul2 manfaatkan?

betul, seorang ibu atau bapa itu xkan sesekali menyalahkan anaknya klau dia x skor
tapi bayangkan kegembiraan mereka bila kita berjaya
andai harapan masyarakat kita x mampu pikul
harapan negara x terbawa
sekurang-kurangnya, pikullah harapan dua insan ni
nak membalas jasa keselurahan kita xkan mampu
sekurang-kurangnya, buatlah mereka senyum
buatlah mereka BANGGA
untuk insan-insan yang kita sayang

Mengaku berjaya tapi rakan ada yang gagal... itu kejayaan?
Ingtlah kejayaan itu bukan sewaktu kita bangun ke depan ambil hadiah, sewaktu kawan-kawan bersorak bertepuk tangan
tapi kejayaan sebenar hadir bila kita dah usaha sehabis daya
itu kepuasan yg kekal
Jangan sesekali kita terasa lemah

















InsyaAllah, kita kejar kejayaan bersama :)

AL-ALAQ AYAT 1-5
1 Bacalah dengan nama Rabbmu Yang Menciptakan
2 Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah
3 Bacalah dengan nama Rabbmu Yang Maha Pemurah
4 Yang mengajar (manusia) dengan kalam
5 Dia mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya

TO NOT LEARN

There are many things tat I regret not doing in life... One of them is having the chance to learn mandarin in SMKSBU, n I didnt took it..

Tien Koon : Come on aa Aliff, take the class aa...
Jonathon : Ya laa man, take it already... We help you laa....
Me : Well, Im still stumbling on my studies... Maths, that is... I join, I would have to take 10 subjects... So, Naa.. sorry guys.....

Life moves on... Still many challenges lies ahead... Now, giving my best in arabic fusha and everything...

LUASNYA ILMU ALLAH TIDAK TERHINGGA
Al Kahfi Ayat 109
Katakanlah: Sekiranya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat-kalimat Tuhanku, sungguh habislah lautan itu sebelum habis (ditulis) kalimat-kalimat Tuhanku, meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu (pula)."


Target : 1 year to speak fluently, to write beautifully, to read and understand throughtly (before practical year). Still can't imagine how Im gonna take medical history, giving patient health advises in Arabic. Note that, this is not the only reason to learn. Learn it because it is the language of Quran, language of Jannah
Current level : On the verge on reaching level 2

AIR MATA TERINDAH

Air mata terindah mengalir semasa kamu terpisah dengan kemaksiatan.

Air mata terindah mengalir semasa kamu bertaubat setelah melakukan maksiat.

Air mata terindah mengalir semasa kamu meraih tangan sahabatmu.

Air mata terindah mengalir semasa kamu sujud.

Air mata terindah mengalir semasa kamu rukuk.

Air mata terindah mengalir semasa kamu berdoa dengan khusyu'.

Air mata terindah mengalir semasa kamu bertemu keluarga setelah lama terpisah.

Air mata terindah mengalir semasa kamu memperolehi redha kedu-dua orang tua kamu.

Air mata terindah mengalir semasa kamu berbahagia dengan syurga dan memperoleh syafaat Rasulullah s.a.w.














Mampukah kita mengalirkan 'air mata terindah' itu? Ketika manakah air mata kita mengalir? Menangis kerana dunia atau akhirat...sama-sama muhasabah kembali. Kalaulah kita tidak mampu untuk menangis disebabkan kerasnya hati, menangislah kerana kerasnya hati kita. Astaghfirullah3x..

SATU WAKTU

Aku teringat akan waktu itu
Tatkala mendengar panggilan sayu suara ibu
Seorang kanak-kanak bangun pagi keriangan
Berkemas-kemas, menjamu sebungkus nasi lemak dan berlari-lari menuju ke perhentian bas
Begitu bersemangat dia untuk ke sekolah

"Ibu kata belajar rajin-rajin.. Nanti boleh jadi doktor, boleh jadi lawyer. Tolong orang susah"
Setiap kali ke sekolah dia teringat kata ini


Aku teringat waktu itu
Sebaik sahaja menjejakkan kaki di hadapan pagar besar sekolah
Dia turun berlari-lari
Meliar matanya mencari sahabat
Maka pabila berjumpa mereka ketawa keriangan
Berkongsi-kongsi cerita kartun pagi sabtu

Tiada bermasam muka
Tiada tertawar hati

Aku teringat waktu itu dia berdiri tegak menyanyikan lagu negaraku
Menjerit-jerit mengalunkan nada lagu sekolah
Beratur penuh tertib
Lalu berjalanlah dia menuju ke kelas tiada sabar
Duduk dengan sopan
Dan sewaktu guru-guru kesayangnya melangkah masuk ke kelas
Dia berdiri bersama rakan-rakan mengucapkan selamat pagi

Penuh rasa hormat pada insan-insan yang mencurahkan ilmu

Aku teringat bagaimana mereka begitu menyayangi guru
Seperti ibu bapa mereka di pagi hari
Tempat mengadu masalah di rumah sambil menangis-nangis manja

Insan itu membelai penuh kasih sayang
Dia tersenyum manis

Aku juga teringat bagaimana mereka bersungguh-sungguh menunjukkan kerja-kerja sekolah
Berebut-berebut menginginkan pujian
Aku tidak lupa bagaimana dia begitu tekun memberikan tumpuan dalam kelas
Mengimpikan saat-saat manis masa hadapan

Agar satu hari melangkah ke puncak menara gading
Tidak putus asa sama sekali

Loceng sekolah pun berbunyi
"Terima Kasih Cikgu!"
"Terima Kasih Cikgu!!!!!"
Bagaikan burung yg pulang ke sangkar
Rebahlah sekujur badan yang kepenatan

ANAK KECIL ITU ADALAH KITA
SENTIASA MENGHARGAI PERSAHABATAN
BERSEMANGAT TINGGI MENUNTUT ILMU
MENYAYANGI SETIAP TITIK PELUH JASA SEORANG GURU
DAN DI MANA PERGINYA SEGALA WAKTU INDAH?
SEKEPING HATI YANG SUCI
TENGGELAM DIMAMAH WAKTU!!

Ya Allah, Tuhan yang membolak-balikkan hati, kembalikanlah hati kami untuk sentiasa mentaatimu




















*Ilham daripada seorang sahabat lama ^_^