Hidup Dalam Dunia Yang Bersyukur

Selalunya aku yang cuba beri motivasi kepada orang. Kali ini aku yang dimotivasi. Daripada seorang sahabat SR. Shukran.. :)

"Bersyukur kepada Allah atas orang yang menyakitimu kerana dialah orang yang menabahkan hati kamu, bersyukur kepada Allah atas orang yang tidak mengendahkan kamu kerana dialah orang yang memupuk berdikari kamu, bersyukur kepada Allah atas orang yang menjatuhkan kamu kerana dialah orang yang memperhebatkan ability kamu, bersyukur kepada Allah atas orang yang menggurismu kerana dialah orang yang menguji kesabaran kamu. Hargai orang yang menyentuhmu kerana mereka sahabat terbaik"


Hai orang-orang yang beriman, jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu, sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar.
Al-Baqarah ayat 153

Sekarang Allah telah meringankan kepadamu dan dia telah mengetahui bahwa padamu ada kelemahan. Maka jika ada diantaramu seratus orang yang sabar, niscaya mereka akan dapat mengalahkan dua ratus orang kafir; dan jika diantaramu ada seribu orang (yang sabar), niscaya mereka akan dapat mengalahkan dua ribu orang, dengan seizin Allah. Dan Allah beserta orang-orang yang sabar.
Al-Anfaal ayat 66


Tidak kira nikmat atau musibah, segala ketentuan Allah itu ada Rahmatnya. Ada Rahimnya. Ada hikmah sebaliknya.
Sedangkan Rasullah SAW semasa berdakwah di Thoif dicampakkan dengan batu sepanjang perjalankan baginda pulang. Sehinggakan kasutnya dipenuhi darah.
Jadi kenapa perlu bersedih atas perkara-perkara kecil?
Semangat beransur pulih
Alhamdulillah X3 :)

3 comments:

Anonymous said...

gud for ur exam btw :)

Anonymous said...

*gud luck

aliff asyraf said...

Shukran.. whoever u are.. all the best in your life too.. now and hereafter :)