Study for GRANTED

Aku betul-betul x sangka... Aku xtau apa yang aku makan hari sebelum tu.. Pagi tu perut rasa xsedap... Dah buang air sakit lagi.. Perut dah kosong tapi still rasa contraction dalam intestine.. Kuat sungguh.. Ya Allah, sakitnya!! Setiap kali 10-15 min terpaksa ke bilik air.. kaki ngan badan jadi lemah.. mungkin sebab hilang banyak sangat sodium.. Dari pagi ke malam aku terasa x selesa.. Esok kena amik exam Anatomy!

Ikut nasihat housemate..
"Jangan paksa gak utk study, biar baik betul dulu.. Klau x lagi teruk.. X leh nak amik exam esok..."
Sepanjang hari tu aku x dapat nak bukak buku. Tersidai kat atas katil sepanjang masa tahan sakit.. Malam aku harapkan baik sikit.. Tambah teruk lagi.. Badan plak rasa nak demam...

Aku : Aku dah x tahan aa... Tolong belikan aku ubat anti-spasm.. Antibiotic sekali... Sakit giler! Risau aku x amik exam esok...

Waktu ni aku dah x kisah dah klau x bukak buku.. Fikir nak datang exam je camne.. Fikir cmne nak tahan sakit selama 2 jam setengah jawab exam... Makan ubat, klau x sembuh terus pun, harap2 boleh jawab insyaAllah..

Lepas dapat ubat tu, aku makan, rasa lega skit... Alhamdulillah
Pagi esoknya sakit masih rasa lagi... Tapi dah kurang.. Dapat jugak aku datang jawab exam anat.. Syukur sangat2


Apa yg aku nak tulis ni sebenarnya bukanlah nak cerita yg aku sakit... Cuma nak sampaikan kat sini yg sungguh aku menyesal.. Menyesal sebab x prepare betul2 awal2.. Menyesal sebab x sentiasa doakan kesihatan yg baik untuk jawab exam.. Menyesal klau aku x dapat result yg elok...

Ada kalanya kita akan fikir, bila dah rasa x semangat nak study...
"xpe. esok boleh baca lagi.."
"study malam ni la, x leh nak fokus... Malam selesa skit..."
Aku x terlepas daripada golongan tu

Sungguh, kesihatan dan konsentrasi tu datangnya dari ALLAH..
Selagi kita ada kesihatan/kekuatan untuk ulangkaji pelajaran.. Jalankanlah tanggungjawab ni ngan sungguh-sungguh.. Rajinkan diri bila kita rasa malas, fokuskan diri bila kita rasa x fokus..
Sebab kita xkan tau bila kita akan sakit.. Sampai bila kita akan dapat nikmat keselasaan utk study.. Bila-bila masa sahaja ALLAH boleh tarik balik..
Sakit tu sendiri plak kita xleh nak jadikan alasan untuk x skor.. Sebab kita dah diberi masa panjang sebelum ni untuk study.. Sakit atau x, jangan sesekali kita berenti berusaha...

Syukurilah nikmat kesihatan yang kita ada sekarang dan gunakanlah sebaiknya...
Never take Study for granted















Selamat Study
Bil Taufiq Wa Najah

9 comments:

mas said...

salam... nice post la alep :)
saje nak share satu ayat ni..

"sesiapa yg suka Allah mengabulkan doanya ketika dlm kesusahan maka hendaklah dia memperbanyakkan doa ketika berada dlm kesenangan "
( al-Tarmizi dari Abu Hurairah )

Eur0 nyte said...

Terbaik ah br0..bt0l2..ak0o pun dr g0l0ngan ko gak.haha..m0ga exam ni kte sume sntiasa sht..ameen..p/s:jgn lupe mkn ubt br0..hehe

aliff asyraf said...

mas :
salam,
haha, mas visit blog aku
Terharu aku...

Sedap ayat yg ko share tu..
InsyaAllah aku akan pegang pada ayat ni
Tq sangat2

amar :
amin.. pahit dowh ubat tu..
xpe.. aku telan gak.. :)

Muhammad Anas bin Kamarudin said...

thanks for sharing alip... and mas too.. huu

afeez.gonzalez said...

Alep,u know what..im strting 2 impres with u snce the day we hve the open dscusion..bnyk brubah bg ak..doa2 la pasni ak plak yg+brubh jd baik..okeh,thniah

aliff asyraf said...

Anas : happy to serve..

mas said...

ur welcome alep,anas...

hm content dlm blog kau best la..
meaningful...before exam ,aku terpikir gak yg katela tbe2 kte sakit time exam,nnt mesti sakit tu dijadikan alasan,..
tibe2 ko post pasal ni plak...tu yg tertarik tu....

keep up ! all out for the best and lets Allah do the rest ~

Eur0 nyte said...

Br0..ak0o terbc sat0o ayat tafsir ni..try bc surah yunus ayat 12..ingtla,jgn sesekali kte lupe dgn ape yg Allah da bg nikmat kt kte..wallahua'lam..plg pntg br0,bersyukur kan..hehe..:)

aliff asyraf said...

mas : insyaAllah. Semoga penulisan aku boleh bagi manfaat kepada orang yg membaca

ammar : terjemahan surah yuunus ayat 12 ; Dan apabila manusia ditimpa bahaya (iaitu ujian dan cubaan) dia berdoa kepada Kami dalam keadaan berbaring, duduk atau berdiri, tetapi setelah Kami hilangkan bahaya (iaitu ujian dan cubaan) itu daripadanya, (dia kembali)melalui (jalannya yang sesat), seolah-olah dia tidak pernah berdoa kepada Kami untuk (menghilangkan) bahaya yang telah menimpanya. Begitulah orang-orang yang melampaui batas itu memandang baik apa yang selalu mereka kerjakan.

Mengikut kefahaman aku, maknanya manusia ni cendurung berdoa ketika sakit je.. dan tidak mampu mengigati Allah ketika sihat.. Moga-moga kita dijauhkan dari golongan ni...

Tq Bro