How I got to know these people.. (shahputra rewind)

Sempena ngan ulang tahun hari pendaftaran shahputra

Khairul Azri
Interview MARA (tarikh aku x ingat bila). Hari jumaat pkul 8 pagi pejabat MARA KL..
Dah la interview dia inform sehari sebelum.. Hari khamis pkul 3 time aku tengah dalam kuliah kat matrik melaka(dalam kuliah pun boleh jawab phone).. Mujur aku jahat skit... Pkul 6 aku bangun.. Solat.. Pkul 7 aku bertolak dengan mak aku.. Parking kereta kat stesen LRT bandar tun razak.. Naik LRT ke Bandaraya. Pastu jalan ke pejabat MARA. Calon je boleh naik atas jadi aku pun naik sorang utk interview.. Dalam lift check2 document... Sume cukup.. Bagus2.. Turun lift, daftar.. Sign kat nama sendiri akak tu pun cakap.. "Ni isi borang ni ek, pastu bagi kat orang dalam bilik tu lepas interview nanti.." Aku pun cakap ok aa.. Selak2 beg, poket.. Pulak daa!! Pen lupa nak bawak. Da la sume student dalam bilik tu aku x kenal.. Sume nampak cam ulat buku jer... Takut ak. Aku pun dengan selamba minta kat seorang budak ni..

Aku : ko ada pen lebih x?
Pelajar misteri : hmm, ni je yg aku ada..

dapat la pensel tumpul..

Aku : jadi la
Pelajar misteri : Kalau ye pun bagitau la nama dulu...
Aku : oo, sorry2.. Alip
Azri : Azri
(salam tangan)

*Org pertama shahputra yg aku kenal

Areqa bt Arsof
Kakak pejabat tu pun dah mula panggil2 nama. Kumpulan interview 1.. Bla3(x kenal lagi).. Bla3(x kenal gak).. Bla3(lagi la aku x kenal).. Aliff Asyraf bin Salleh! Wow, group first. Kecuakan pun mula terasa. Kitorang 6 org pun beratur aa ka luar bilik tunggu nak masuk... Borang maklumat x siap isi lagi.. Tanya aku kepada orang belakang

Aku : wei, borang ko da siap isi da?
Pelajar misteri : X, blum lagi..
Aku : Ni pencapaian, maklumat saudara, alamat saudara mara terdekat pun nak kena isi ke??
Pelajar misteri : Ye aaa
Aku : adei...

Masa tu belum tau nama lagi.. Sampai hari kedua daftar shahputra klau x silap baru aa dia tegur aku..
Pelajar misteri : Wei, ko interview group first hari jumaat tu kan...
Aku : a'ah, sekali ek?
Pelajar misteri : Ye aa, sombong ngan aku ek..
Aku : Sombong plak da.. Aku x ingat!! Cmne ko bleh ingat ak?
Pelajar misteri : Da ko bolot cakap.....
Aku : Wei, mana ada, aku x bolot aa.. Org lain cakap aku senyap je...
Pelajar misteri : Eleh ye aa tu...
Aku : Nama sape?
Areqa : Areqa
Aku : Alip
Areqa : bla, bla, bla
Aku : Bla, bla, bla

Adiba Farah Elliana/ Ahmad Naqiuddin / Farhana bt Mohamad
Dah beratur kitorang pun masuk aa utk disoal.. Ececeh.. Masing2 dengan gaya bawak file, gaya bukak pintu.. Gaya tarik kerusi.. Gaya duduk.. Xleh blah... Termasuk aa aku.. Hahaha.. Time masuk tu walaupun ada kerusi depan mata sume x duduk dulu tu...

Pegawai MARA : take a seat

Baru la nak bersopan2 duduk... (cakap tq serentak plak tu...)

Pegawai MARA : ok.. introduce yourself... Starting from my left...

Pelajar misteri 1 : Adiba Farah Elliana bte Arjunaidi. Previous school Tengku Kursiah College. Now studying in universiti kenangsaan malaysia (ukm)

Pelajar misteri 2 : My name is Ahamd Naqiuddin. Previous school SM Sains Machang. Now in PASUM (pusat asasi sains universiti malaya)

Aku : Aliff Asyraf bin Salleh. Former school SM Sains Alam Shah (ASiS). And Im from Melaka Matriculation College

Pelajar misteri 3 ; My name is Farhana binti Mohammad. Previous school... (aku x ingat). And im from Melaka Matriculation College

Laa.. Kolej ak.... Mula la tu.. Ak pandang dia, dia pandang ak.....

Pelajar misteri 4 : Name areqa binti Yusoff. Previous school SMK Aminuddin Baki. Now studying in PASUM

Ayat2 lebih kurang cmne aa dorang cakap.. Ada sorang lagi student sebenarnya.. Free hair.. Time interview memang agak fasih aa.. Tapi x jumpa kat shahputra.. Bak kata areqa.. Dia tolak..

Kitorang pun dapat tajuk pasal abortion.. Bincang3.. Gaduh3... I agree3. Interview pun habis... Keluar je mula la kena serbu ngan org yg x interview lagi. Wei camne? Dia tanya apa? Tengah dok crite kerusi aku digegar dari belakang.

Farhana : wei, matrik melaka ek? Ko kelas apa?
Aku : H3P7

Jumpa naqi..
Aku : Nervous btul ko....
Naqi : Takut dowh.. Dah la x prepare... Aku dpt tau semalam..
Aku : sama la... bla3
Naqi : bla3

Selesai isi borang.. Wat essay pasal diri sendiri... Aku pun balik rumah wat cuti sendiri. Esok hari balik kmm tunggu result. Budak2 kelas aku mula la tanya.. Ko gi mana semalam????

Nurul Farhana bt Zakaria
Dalam 3 minggu kemudian. MARA pun call.. Tahniah, awak terpilih menerima biasiswa utk melanjutkan pelajaran ke Alexandria University Egypt.. Wow, nak menjerit aku dapat tau... (padahal sume yg pergi interview sume dapat). Sediakan ujian x-ray, tb, ujian darah, air kencing... cabutan sijil lahir, salinan result spm, salinan passport.... banyak lagi la dia mintak. Bagi masa 3 hari!! Lepas daftar kluar matrik mula la kelam kabut nak siapkan benda2 yg dia mintak tu (padahal sampai shahputra benda2 yg x siap lagi pihak kolej uruskan... tension!!)

Masa nak wat passport tu pegawai Pejabat Pendaftaran Bangi tu pun cakap dia perlukan alamat universiti yg nak gi tu.. Alamak! X ingat plak nak tanya MARA pasal alamat...

Pegawai : Tadi ada seorang pelajar nak gi mesir gak.. Tempat persediaan kat kolej shahputra.. Mana dia tadi..

Masa tu ada la seorang student prempuan tengah duduk tunggu dapat passport ngan ayah dia.

Pegawai : Dik, sini jap.. Tau x alamat U yg adik nak gi tu..

Dia pun keluarkan 1 kertas yg ada tulis alamat U...

Pelajar misteri : Yang ni ke?

Pegawai : Sama universiti kan?

Aku : A'ah, alexandria universiti.. sama.

Aku pun cakap tq kat dia.. Dia pun cakap sama2 pastu dok balik..
Sampai kat matrik satu kumpulan orientasi...

Izzad Izzudin
Masa kat matrik melaka hampir setiap hari aku turun main basketball.. Setiap hari gak aku jumpa budak ni.. Bdk J3 bdk2 basket cakap.. Agak star aa.. Dah kenal sangat dah cara dia main...

28 haribulan daftar shahputra.. Selesai ngn pendaftaran, ucapan daripada pihak atasan kolej.. kitorang pun ready naik bas nak dihantar ke tempat kediaman student..

Naik je bas nak cari tempat duduk..........

Ijat : Wei, ko apahal sombong ngan aku.. (sambil menghulurkan tangan)

Terkejut gak aa aku

Aku : Aii, hari tu cakap dapat tawaran MARA tempatan je... Kat sini ko... Patut x nampak kat matrik lagi dah...

Ahmad Haikal (kancil) /Faiq (cendawan)
Sampai je tempat kediaman, yg merupakan rumah teres 2 tingkat, 4 bilik, 1 dapur, satu ruang tamu... Ni nak muat 20 org ni???? Dalam rumah yg ada... Katil.. Almari share dua org... Aku ngan azri pilih bilik bawah.. Senang, xyah nak naik turun x2.. Dah pilih katil masuk la lagi dua org.. Dua2 kecik je... (ceh, mentang2 aku tinggi.. astagfirullah) MRSM Langkawi..

Aku : Nama sape?
Pelajar misteri 1 : Haikal (hyqal la sangat)

Aku : ko
Pelajar misteri 2 : Faiq dude....
Aku : ???????

Muhamad Asyraf bin Jamaluddin
Waktu maghrib hari pertama.. Tanya aku kepada ramley

Aku : Sembahyang dah?
Ramley : Blum, sembahyang la dulu.. Kat atas ada jemaah..
Aku : oo, yeker...

Aku pun naik la atas.. Tengok orang dah start solat..
Aku pun jadilah masbuk...
selasai bagi salam, bagi doa... Kenal2 la jap ngan imam...

Aku : nama sape?
Pelajar misteri : Acap..
Aku : Eh2, nama sama... aliff asyaf.. Panggil aku alip. Asal mana?
Acap : Melaka
Aku : ceh, aku melaka gak.. Tanjung kling.... Tapi aku x dok melaka aa...

Dah turun makan.. Sembahyang isyak plak kat rumah sebelah.... Rumah student shahputra medik mesir gak.. Lepas sembahyang jumpa balik ngan si acap...

Acap : Ko nama sape ek?
Aku : Ai, makmum sendiri dah x kenal??
Acap : ooo, alip ek.. lupa....

Faizuddin (Ramley) / Abdul Hafiz (mic) / Mastura
Malam kedua (ke ketiga) shahputra...

Ustaz Nasri : Ok la, saya nak pilih penghulu,penghuluwati, AJK2 bagi 3 bulan kamu kat sini aa.. Bagi kamu masa dua hari nak kenal2 sama kamu... Ok la, penghulu.. sape boleh jadi?

suara yg x kenali lagi : ni2, mr ramley!!

Ustaz Nasri : mana ramley.... bangun.... ok.... sape lagi??

suara2 yg juga x blum dikenali : mic............ MIC.............. mICCCC..... MiC!!(dengan menarik panjang2 namanya)
lalu mic pun bangun

Ustaz Nasri : aii, mic, sape pilih kamu?
dengan sedihnya mic dok balik...

Suara yg macam dikenali : Xpela ustaz.. Saya calonkan mic
mic pun bangun balik ngan happy..

Ustaz Nasri : Ok ada lagi???
................................................................................

Ustaz Nasri : ok ckup la ni... Sape nak ramley?? (ramai angkat tangan..)

Ustaz Nasri : mic?? (x cukup undi....)

Ustaz Nasri : Ok la, ramley penghulu kamu... Penghuluwati plak... Ada cadangan??

Ramley : Ustaz, saya nk pilih pembantu sendiri boleh ustaz?? (ramai plak yg menyoraknya)

Ustaz Nasri : Undi dulu la... Sape?

Ramley : Mas.......

dan mastura pun bangun... ada lagi calon2 time tu x ingat sape... keputusannya mastura jadi penghulwati...... Ada gak la yg menyahut : kami iku cakap penghulu!! Pemilihan AJK pun diteruskan...


Ammar Afi
Dalam bas nak balik lepas kelas pkul 4.30.
Pelajar misteri : Saya sebenarnya AJK pengangkutan.. Tapi ni nak bagitau skit la ni... Malam ni final euro kan... So kita nak tengok kat de'rozek... Jadi, sume boleh berkumpul depan rumah aa pkul 2.15 nak gi tengok...

Aku : Baik awal skit dowh... Takut penuh...
Pelajar misteri : Betul gak ek... Mesti berpengalaman ni
Aku : Haha, bola keja aku...
Pelajar misteri : Ok la, pkul 2 turun ok...

Anis Amirah
Hari ke-4 klau x silap... Kolej hantar ke klinik apa ntah nama dia.. Sebelah Berjaya Megamall Kuantan.. Yang x wat blood test lagi kena wat kat situ.. Yang dah settle boleh gi jalan.. hehe.. aku dah.. Sebelum nak keluar bas, ada seorang ni tegur..

Pelajar misteri : Wei, ko dah wat blood test dah?
Aku : Dah
Pelajar misteri : Nak jalan la ni?
Aku : Ye kot
Pelajar misteri : Ko boleh tolong aku x? (sambil menghulurkan rm50. Belikan tafsir al-quran yg kecik tu klau ada.. Tolong ea..
Aku : Klau jumpa aku beli aa.... Nama sape?
Pelajar misteri : Anis
Aku : Alip

Cari kat MPH dalam megamall tu.. cari kat kedai buku luar memang x jumpa aa. Masa jalan pun dah habis. Aku pun balik la ke bas. Rasa bersalah sebab x jumpa. Carilah si anis..................
.............................................................................................................................................
.............................................................................................................................................
Hoho, aku dah lupa rupa dia cmne... Cmne la aku nak pulangkan duit dia ni? Tolong la tegur aku.. Tolong la... Baru nak duduk je..

Anis : Wei, jumpa x?
Aku : (lega) Wei, sorry aa.. X jumpa.. Sorry giler (hulur balik duit rm50)
Anis : Ala, rilek aa.. Sori aa susahkan ko....

Humaira binti Yacop
Hari ke-6 shahputra. Jumaat. Satu kumpulan time orentasi... Keja kumpulan dah siap.. Pinjam laptop dia jap bukak internet..
Borak2 ngan dia jap tiba2 ada plak orang call handphone dia.. Sekali keluar bahasa serawak daa!! Pekat pllak tu!

Aku : Ko org serawak ek?
Humaira : Haah
Aku : Terkejut aku, cakap ngan aku biasa je....

Iqbal Hamid / Akhtar Zaffar / Amirul Syaiful
Lepak2 kat bilik atas.. Main psp... Need For Speed Most Wanted...
Iqbal VS Aktar VS faiq
Aku : Sape leading??
Akhtar : Tengok kepala aa...
Kepala?? Toleh ke iqbal....
Aii, kereta dalam game belok kepala dia pun belok sekali??
Amirul : Cuba pegang kepala dia.... X terbelok kot... Habis langgar jalan...


Azeem / Ayu Liyana / Amirah
Mr Pritam : Group yourself into 4.. Join your desk.. Discuss which item to bring and group them according to priority

Azeem sebelah kanan aku. Ayu ngan Amirah sebelah kiri... Boleh la satu group...

Aku : Azeem..... wei, korang, sekali jom...

We need the compass.. No2, two barrel of water is more important! Bla3.. We need the fishing rod for food bla3....
Penat gak la nak decide mana satu lagi penting... Habis decide kena present guna powerpoint plak...
Siap powerpoint practise presentation... Time aku practise... Keputusannya....

Amirah : cuba cakap slow skit..
Ayu : Cakap macam popcorn!!
Azeem : Rilek2 sudah...

Aku : .............................................................. haizzzz

Muhamad Hafiz (Abe) / Abdullah Shauqi
Ustaz azwan : Saya nak kamu wat kumpulan... Toksah dok ramai... 5/6 cukup... Wat dialoq arab...
Shauqi : Wat dialoque apa ni??
Aku : Wat jer... Ma Rabbuka... Ma rasulika... Ma Imamuka... Pastu ramai2 jawab aa....
Abe : Boleh gak.. Jom
Ustaz : Ha.. Saya nak kumpulan ni wat...
Aku : Shauqi, ko lead aa....
Shauqi : Ma Rabbuka?
Ramai2 : Allah Hu Akbar
Shauqi : Ma rasulluka
Ramai2 : Muhammad S.A.W.
Shauqi : Ma... Ma... ???
Abe : Ma taro taro!!!!
Plak da............... Taro taro ma la jawabnya.......

Nor Syafiqah
Dalam panggung wayang tengok The Dark Knight ramai2...
Pelajar misteri : Mr..... dok sana skit..... X nampak aa
Aku : Apa mr2, xtau nama aku ke?
Pelajar misteri :.................
Aku : Aku pun xtau nama ko.....

Nor Jannah
Beberapa hari sebelum makan malam shahputra
Jannah : Alip, mana gambar ko nak tampal ka sampul surat ni....
Aku : Aku dah xde gambar dowh... Nak kena cuci.. Haha, tangkap aa sekarang.. Print, gunting

Zatil
Antara orang yang paling lambat aku tegur kat shahputra. Sekali je kot tegur.. Masa makan malam final night shahputra.. Pick nama untuk tukar2 hadiah.. Aku dapat peter pan... Dia dapat Wendy. So, malam tu tukarlah hadiah.. Time menghulur...

Aku : Sori la ye x seberapa..............

Antara yg aku x ceritakan :
Kubang / Syahmi / Muizz / Daus / Furqan : Time main bola
Hur / Nasieha : Satu group btn
Athirah : First presentation mr pritam.. Mrs Ramley :p
Atikah : Satu group assignment biochemistry
Illi Najihah : Satu group biology
Zul : Sama matrik melaka / juga dikenali sebagai batman
Joker : Penghulu lapor kekuatan!!!
Afiq Noel : Riz???
Torde ngan bob : Selalu lepak kat belakang rumah
Luqman : Kawan sekerja aqilah
Irna : Masa kat klinik check x-ray (sume document siap dah?)
Sabrina : Senduk nasi utk sume org time makan tengahhari masa tu...
Hsomeboy : Daftar lambat (kenalkan diri lepas solat isyak)
Rahmat : Borak2 dalam bilik
Azhar : pinjam laptop main football manager
Yim / Kader / Azriq : Borak politik dalam dorm kat btn
khairi ngan kudus : selalu tertukar nama.. :p
tengku : masa main boling. Strike x strike xde reaksi...
abu : anak kak sal opps


X kira la cara cmne pun aku kenal korang... Yg penting shahputra tetap best.. Tetap colourful... Hehe... 5 tahun lagi ye.....
p/s : minta maaf kepada yg tidak disebut dalam blog ni... X ingat bila kita bertegur... klau ingat boleh la berkongsi ye... minta maaf gak klau ada tersalah bahasa.. Sekadar kenangan lama yang di kongsi

13 comments:

Basyir K. said...

salam ... owh rupenye mr pritam is doing the same thing kt kite semua laa ... teringat operasi menyelamatkan diri atas kapal 'titanic' tu .. haha .. korg pun kene buat bende yg same ye ... ;)

kenangan itu bermakna bila ade 'ibrah (pengajaran) di dalamnya ...

selamat studi .. bittaufiq wan najah utk exam nnt ye ...

Anonymous said...

mr pritam is the best lec sbb bnyak ppuk confidence dlm dri..huhu~~jgan lpe us nazri yg sllu dgan lwak spontannyer...smoga ukhuwah yg trjalin abadan abada...insyallah..ahaa...ko mmg kuat igatan pn..hehe...

Anonymous said...

sampai ati x ingat aku..
xpe ar..sapelah aku,bukan dak ksp rupenye..
syukran ar ek...
syukran sgt byk1000000xxx

aliff asyraf said...

Abg Basyir : Sama ek... ntah2 keja2 lain pun sama je... david do little.. my new partner... Individual speech...

Kenangan tu bermakna bila ada ibrah.. Sangat2 bermakna bila dikongsi...

Selama study gak.. bttaufiq wa najah

Anonymous : malu2 nak bagitau sape plak.. hehe :p
shukran awi
Aku pun memang respect giler aa kat mr pritam.. Klau awal2 tu nampak macam ramai xleh x cakap bi kat depan... Ngan dia ramai jadi power.. Sampai ke sini improve.. Sentiasa dia sentiasa kuat mengajar..

Anonymous (sya) : xpela, aku simpan comment ni.. memang x adil bagi aku x letakkan sume nama.. Minta maaf sangat2.. Maaf kat sue ngan falah gak klau dorang baca blog ni.. InsyaAllah.. aku boleh edit sikit2. Masa akan datang pun aku akan baiki..

Anonymous said...

xpe la..
xpe je..
ingatan ko bukan cm komputer,leh ingat semua pasal ktorg..
neway,thx

athirah ali said...

how meaningful :) i miss those times in kuantan :D

aliff asyraf said...

Athirah : me too.. though i didnt get to ride your car dowh (xde kena mengena...) amzahx2(kidding)
you were the one tat ask in arabic rite? hehe

Anonymous said...

amzah2???
hehe
bru trigat...
makaceh alip...=)
mataro2 igat x??
hheehe
blog alip dh famous...
after ak bt promotion...
jgn lupe kasi kat ak komisen ek...
huhu~
ak lah anonymous after basyir k...
hehe
ksian sya..
dh merajuk..
hehe...
nti jgan lupe blanje sya mkan tau
hihi~panjang nyer ak taip =)
slamat mnyambut bulan rejab..^-^
nana~~

aliff asyraf said...

Dah boleh agak dah prempuan, x sangka plak ko..
Ish, terharu ak... haha
Tolong aku 1 benda lagi bleh..
Pujuk sya tu..
aku rasa bersalah aa.. huhu..

Tq banyak kat ko..
Pasal komissien tu nanti ak mintak org2 kat malaysia bagi ko duit raya ek.. hehe
Selamat Menyambut Bulan Rejab

Anonymous said...

hehe...
unpredictadble kn???
hehe...
mmm...no hal la....
sya ok je...
nti kalu ko nk post cita bru specially reunion ari tu.jgan lupe ltak gmbar sya bnyak2 tau..
huhu~..
ekelehhhh,,kedekut tul la ko nie...
mm...
xpe2,,,akan ku tuntut hutang dri ko nti..
lol~~

eUro nYte..kol 2.. said...

salam bro...
final euro ea kite knal???
tq la ingat agey akoo sbg ajk pengangkutan...
team akoo mng seyh mlm tu...hak3x...
n thx gak tgur akoo tyme kat mandarah aritu....
xramai berani tegur akoo depan2 bro....
akoo mmg salute ko seyh!!
dlm byk3 dak ksp...
ko antara yg akoo respect seyh...
thx sgt2!!!!
nnt jom kua tgk wyg sekali..td br je akoo lyn tramnsformer berdua dgn azeem....hak3x.......
gudluck exam...doakan akoo

aliff asyraf said...

Wayang... Dah setahun kot... No hal la...

Secara jujurnya aku xtau apa yg ko rasa sebagai seorang ketua..
Tahniah kerana masih tabah
Teruskan keja mulia ko..

Apa2pun, jangan sampai terlalu menjaga kebajikan org lain sampai diri sendiri terabai
Ko pun antara orang yg paling aku respect gak..
Teruskan usaha, tingkatkaan amal..
Semoga kejayaan menanti ko..

^_^

Eur0 nyte.. said...

Br0..terharu seyh ak0o..tq2.d0akan ak0o exam..m0ga2 exam kte sume dirahmati Allah..gudluck br0!perasaan?ad0y..taye ahli2 umh ak0o tercayunk..hehe..nnt j0m wyg after exam..