Memilih apa yang ADA

Pada suatu hari di sekolah, seorang murid bertanya pada guru. Ketika itu guru tersebut sedang mengajar mengenai kasih sayang.

Pelajar: "cikgu, macam mana kita nak pilih seseorg yg terbaik sebagai orang yang paling kita sayang? Macam mana nak jaga kasih sayang itu untuk berkekalan?"
CIKGU: "ok.. kamu ikut apa yg saya suruh. Kamu pergi ke padang.Kamu brjln d atas rumput sambil memandang rumput di depan kamu. Pilih yg PALING cantik tanpa menoleh ke belakang lagi walau skali. Dah petik rumput yangg PALING cantik, bawa ke kelas"

Apabila pelajar tersbut pulang ke kelas, tiada sehelai rumput pun dibawanya....

Cikgu : "kenapa tiada rumput yg diplih?
PELAJAR: "tadi masa sy berjalan, saya carilah rumput yg paling cantik.Memang ade banyak yang cantik tapi cikgu kata petik yg paling cantik, maka saya pun terus berjalan ke depan sambil mencari yang paling cantik tanpa menoleh ke blkng langsung... Tapi sampai dipenghujung padang, saya x jumpa pun yang paling cantik. Mungkin ada di antara yang dibelakang saya tadi rumput yg plg cntk tapi da cikgu cakap x boleh menoleh ke belakang semula, jadi tiadalah rumput yg saya bleh petik.
CIKGU: "ya... itulah jawapannye.Maknanye apabila kte telah berjumpa dengan seseorg yang kita sayang, Jangan la kte mencari lagi yang lebih baik dari itu, hargai orang yang berada di depan kte sebaiknya, jangan kte menoleh ke belakang lagi kerana yang berlaku tetap sudah berlaku. Semoga yang berlaku xkan brulang lg dan ingatlah orang yang paling kte sayang itulah yg paling cantik dan paling baik..











Maryam Ayat [96]

Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal saleh, kelak Allah Yang Maha Pemurah[911] akan menanamkan dalam (hati) mereka rasa kasih sayang

0 comments: