Beban itu aku pikul

Assalamualaikum, lama dah aku tidak menulis.. Aku sedar, menjadi penulis blog bukanlah satu perkara mudah.. Aku terasa, semakin banyak aku menulis, semakin berat tanggungjawab yg aku rasakan.. Berlandaskan ayat Al-Quran di bawah :

Ash-Shaff Ayat 2
Wahai orang-orang yang beriman, kenapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan?

Ash_Shaff Ayat 3
Amat besar kebencian di sisi Allah bahwa kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan.


Jelas dalam ayat ini, mengajak orang ke arah kebaikan bukanlah satu benda yang ringan.
Kadang2 kita pandai bercakap, tapi diri sendiri tidak mampu menunaikan.

Bak seorang doktor yang mensihati pesakit jangan merokok, tapi dia sendiri merokok sambil merawat.

Sejauh mana dakwah atau kata-kata manis dari seseorang itu memberi kesan, kalau diri sendiri tidak mengamalkan

Aku menceritakan tentang manislah mengalah dalam post "mengalah itu indah"
Mengajak kepada amalan hidup bersederhana dalam post "wasodthiah"
Menekankan sifat tidak mementingkan diri sendiri dalam post "maaf, aku perlu bersuara"
Klau dilihat lagi dalam post2 sebelumnya.. Banyak lagi yang telah aku utarakan

Kerap kali aku memikir untuk berhenti
Dan bermuhasabah diri semula, apakah aku kuat melaksanakan segala catatan tulisanku?
Timbul rasa takut kepada azab Allah

Walaubagaimanapun, aku pelajari..
Menjadi hipokrit dan menunjukkan yang terbaik bukanlah perkara yang sama
Letakkan niat dalam hati, menulis blog sebagai pendorong untuk terus berbuat kebaikan
Dan tidak menganggapnya sebagai satu beban

Tertarik dengan kata-kata seorang rakan penulis blog juga, apabila kita sudah mula menulis, sudah menjadi tanggungjawab untuk kita teruskan..
Kerana menulis untuk kebaikan pembaca adalah satu usaha yang mulia, dan usaha yang mulia itu perlu istiqamah dalam perlaksanaan

Setelah ditimbang tara semula, InsyaAllah blog ini akan diteruskan untuk perkara2 yang bermanfaat.. Maaf kepada semua "follower" yg mungkin tertunggu2 untuk post baru.. Semoga Allah S.W.T. terus memberi kekuatan untuk menulis

4 comments:

AnAk iBu said...

"Maaf kepada semua "follower" yg mungkin tertunggu2 untuk post baru.."

mang x leh bla ayt di atas.
hahaha~

aliff asyraf said...

Hahaha... Sebab tu ada perkataan "mungkin"

Meru said...

oo.. "maaf kepada semua yang tertunggu2 komen dari ku" ..hipokrit giler ayat aku..

aliff asyraf said...

memang aku tertunggu2.. haha.. xdela.. kita belajar lagi abu.. ubah apa yg kurang :)