Untitle

Entah kenapa dalam masa seminggu ni aku x rasa tenang
Mungkin dari luar aku nampak biasa, tapi dalam hati Allah sahaja yang tahu

Aku berdiri di antara org2 yg hebat
Bercakap soal agama dengan penuh karisma
Berkongsi sirah2 nabi dengan segala hikmah
Rajin mencari ilmu, dan semakin bertambah2 ilmunya
Serta beramal dengan ilmu dipelajari sepenuhnya

Aku mendapat pendedahan dan didikan agama yg cukup dari kecil, Alhamdulillah
Segala puji bagi Allah, penentu kehidupan hambanya
Ibu dan ayah membesarku dengan baik
X tergambar betapa sayangnya aku kepada dua insan ini

Entahlah
Mahu atau tidak aku seperti tidak dapat menggelak dari sedikit perasaan cemburu dalam diri
Aku sedar ilmu di dada x setinggi mana
Aku cemburu
Mengapa aku tidak dapat duduk sama rendah, berdiri sama tinggi dengan mereka
Aku belajar mengaji, tapi xberpeluang untuk menuntut di sekolah agama rakyat
Semasa tingkatan 1, aku bersekolah di sekolah kawalan di kuala lumpur, yg majoritinya org cina, dan bahasa inggeris sebagai bahasa penghantar utama
Dan mungkin ada yg sedia maklum, aku x bersama ayah dalam menceritakan manisnya Islam, dan menceritakan kisah2 nabi
Aku cemburu juga, ada rakan yang latar belakangnya sama dengan aku, tapi masih lagi hebat dalam mentarbiah diri
InsyaAllah, cemburu ini xkan bertukar menjadi dengki

Aku tidak tenang
Aku x dapat menahan perasaan marah yg skit
Aku juga x cukup kuat melepaskan org yang aku sayang
Aku punya kelemahan, dan kelemahan itu aku terima
Allah sahaja tempatku mengadu

Ya, aku merendah diri
Dan meluahkannnya di sini mungkin membuatkan aku berkelakuan seperti budak2, serta menunjukkan kelemahan diri
Tapi aku tahu tahap merendah diri tu di mana
Syukur alhamdulillah, aku dapat mengenali orang2 seperti mereka
Mungkin jaraknya masih jauh
Tapi aku akan mengejar
Dan tulisan ku menjadi saksi betapa aku akan berusaha ke arah itu..........

5 comments:

anwar azhari said...

dude,

jealousy is good
as long as u control it well.

being jealous and envying our frens SHUD make us 2 b more competitive in fighting as the fittest survives.

while what i meant by fight, is to act like a gentleman. a true one.

having troubles all d times and then ACT like a kid is totally not right. thts troublesome.

act like a gentleman. win lose, lose win, its no difference.

after all, the world tends to unfold in any manner as we are always win win. (by nt thnking negatively)

Salhatul Asma Ruslan said...

Sekolah agama bukan tempat untuk jadi baik.

Di mana pun Allah Taala campak kita,tapi Allah still menjaga akidah serta menimbulkan rasa izzah yg tinggi terhadap Islam dalam hati kita menandakan kasih sayang agung Allah pada kita.

Letakkan tempat anda dalam kasut orang yang kurang pendedahan atau didikan agama yang cukup,lantas melayang iman dan akidah.Ada juga yang sekolah agama bagus2,parents alim gile tapi anak dia jauh lari~

Letakkan rasa izzah(tinggi) terhadap Iman dan Islam yg Allah kurniakan.InshaAllah you'll find ur way.

**maafla,panjang plok.

aliff asyraf said...

Anwar Azahari :
I know my weakness and where to improve
I will act like a true muslim though is not easy

Salhatul Asma :
X mengapa panjang
Tapi manpat dengan pengajaran
Anda juga seorang yg hebat
Terima kasih atas nasihat ini
InsyaAllah, penulis akan letakkan izzah yg tinggi terhadap iman dan islam.. dan sentiasa cuba mengislah diri.. Amin

Rahman D said...

alip aku teringat satu kisah zaman Rasulullah...masa tu Islam baru nak berkembang..dan dah sampai madinah pun....sahabat2 yang telah masuk Islam makin ramai...dari mekkah dari madinah...namun golongan sahabat yang baru masuk islam cukup cemburu dengan sahabat yang awal2 dulu menerima Ajaran Allah ni...Aku lupa nama sahabat tu..(nnt leh check balik insyaAllah)...mmg cukup cemburu dengan yang lain sbb dia kata "manakan aku tak cemburu dengan kamu semua,kamu dah mengenali Allah lebih awal dari aku,ibadah kamu lebih byk daripada aku"...tengok betapa sahabat ambil berat tentang benda ni....
Bukan menjadi masalah untuk kita yg baru mengenali tarbiyah dan duduk sekali otai2(org2 lama)...janganlah merendah diri..ingatkan kisah Umar Al-khottob, yang mana Umar lambat menerima Islam,tp bagaimana beliau mengislahkan diri beliau sehingga orang angkat beliau jadi khalifah...so kalau nak diikutkan baik bagi shabat2 yang lain yg lebih dahulunya memeluk islam....tapi kepaduan Iman dan ketawqwaan,,,masyaAllah kan...
Jgnlah rendah diri..teruskan berusaha,medan tarbiyah untuk kita dan masing menentukan coraknya,unntuk terus meningkat perlu ada pengorbanan....aku fahamm alip...satu je la pesanan aku...sekali kau dah dipilih Allah untuk memahami istilah Tarbiyah..hargai alip...ramai kat luar sana masih tercari2 dan ada juga yang keliru...so peranan kita untuk mencerahkan semua....

komen aku pnjg wowoow...
dah aku nak masak
jahahhahha

ucuuu said...

Alhamdulillah...rasa rendah diri itu bgush..mmg harus ade dlm diri tiap umat Islam....mncontohi peribadi Rasulullah yg sgt mulia disisi Allah...

setuju dgn Salhatul Asma Ruslan..
sekolah agama tidak semestinya boleh mmbntuk sesorng mnjadik baek...sdg kn ramai yg brskola agama tetapi masih tidak mnjalankn ape yg ISLAM suruh...
sdg kn ana ni pon berskola agama,tapi masih byk lg kelemahan2 yg trdapat pd diri ana.....byk..byk sungguh...rsew xdpt di bilang kelemahan itu....
tetapi apabila petunjuk yg dtg nya dr Allah tuh telah di berikan pd kiter,WAJIB LAH kita mnggunakan nye dgn sebaik mngkin..jgn lah biarkn Allah menarik blek hidayahNya itu....krn bile2 mse saja Dia boleh menariknye...
brsyukur lah dgn nikmat yg di berikan oleh Allah kpd kiter.. dan sntiasalah brdoa supaya Dia sntiasa mmberi hidayah tidak henti2 kpd kiter....InsyaAllah...
[muhasabah untuk diri ana jua]