DUNIA MELALUI MATA SENDIRI

Assalammualaikum
Maaf sebab lama menghilang
Kebelakangan ni aku masih belum dapat inspirasi atau cerita2 yg baik untuk dikongsi

Cuti-cuti ni aku gunakan untuk berjumpa semula dengan kawan2 lama
Selalunya aku akan ajak tengok wayang, main boling atau sekadar makan sambil borak2 mesra
Tapi kali ni agak lain sikit....
2 hari lepas aku surf facebook dan kebetulan pula aku dapat tau melalui status message profile kawan yang dia dan seorang lagi kawan yang aku kenal ada plan untuk gi tengok GIG kat stadium merdeka
"PEACE TO THE WORLD" nama event dia
Mungkin sebab xde aktiviti kat rumah masa hari gig, jadi aku pun mengambil keputusan untuk ikut sekali

Aku tau apa yg akan aku jumpa pada event2 muzik seperti ni
Dan aku juga tau tindakan aku ni bermungkinan akan memudaratkan, merosakkan diri aku sendiri...
Tapi apa2pun, aku tetap nak pergi
Sebab banyak yang aku dah dengar dari kaca TV, corong radio, dan penceritaan dari orang2 yang berpengalaman..
Mungkin salah tapi aku fikir, aku boleh lihat keadaan sebenar dengan mata sendiri

Hasilnya.............................................. satu pengalaman yg sangat2 mengejutkan!!

Xde beza antara lelaki dan prempuan.... Bila muzik dah memenuhi ruang udara, semuanya seolah2 hilang akal dan lupa diri
Sentuhan kulit lelaki dan prempuan dianggap biasa
Rasanya x perlulah aku ceritakan sejauh mana persentuhan itu berlaku
Ada juga dua orang polis yang datang melawat.. Tapi mungkin bila dah tengok keadaan xde masalah, dorang pun mengundurkan diri
Jadi aku pelik...... apa yg dianggap bermasalah??

Paling jelas ketika persembahan band muzik bergenre HARDCORE... ramai penonton yg akan ke hadapan pentas dan menari gila
Klau nak digambarkan, mereka akan menari dengan gaya menumbuk lurus ke hadapan berkali-kali kiri dan kanan dengan posisi badan yg bengkok dan kaki yg terkangkang... Kemudian, menganyunkan satu kaki membalas satu lagi kaki yang berdiri kemudian kaki tu pula akan membalas semula kaki yg sbelumnya
Diikuti dengan gaya memusingkan badan sambil mengangkat kaki ke udara dengan gaya menendang
Ada juga yg berlari2 dalam satu bulatan secara berkumpulan
Melompat2 dengan melanggar, menumbuk, menyepak orang lain di sebelah
Pendek kata, penonton yg saya gambarkan x berkelakuan seperti manusia, tapi lebih kepada haiwan

Rockstar2 sekalian pun terus menjerit2 penuh berjiwa rock
Kesemuanya, sebelum menyanyi bagi salam dulu.....
Jadi adakah islam itu cuma satu budaya
Macam hanya sekadar hello
Ada gak vokalis yg ucapkan penonton selamat menyambut bulan puasa dan menasihati supaya jangan x puasa....
Mungkin masih ada sedikit nilai murni dalam diri
Namun, sejauh mana nilai itu wujud aku x tahu
Kuasa menilai hati budi orang bukanlah di tangan aku
Ada pergaduhan masa tu
Aku sendiri x tahu apa sebabnya dan waktu tu memang stadium agak kecoh
Walaupun, pada awal waktu dari zohor hingga maghrib, GIG dihentikan untuk memberi laluan kepada solat
tapi sedihnya, x semua yg meninggalkan kawasan pentas

Walaubagaimanapun, fahamilah, segala yg aku ceritakan x semua yg ikut
Ada gak yg datang hanya untuk mendengar muzik yg baik sebab orang2 macam ni sangat meminati muzik
Betul atau salah terletak pada cara kita menilai diri sendiri
Bagi diri aku, mungkin, ini kali pertama dan terakhir aku akan hadirkan diri dalam tempat2 macam ni
Niat aku hanya sekadar untuk meluaskan pandangan, pemikiran, cara penilaian dan meningkatkan kematangan diri
Sekarang, aku nampak sendiri seteruk mana dan apa yg jadi dalam GIG2 macam ni

Jangan rasa terkejut
Kerana kawan aku ada cakap, itu baru sikit....
Belum lagi aku tengok apa yg jadi dalam GIG2 kat pub2 dan kelab2 disco
GIG2 macam ni aku dengar babitkan unsur sex dan arak lagi
Dan orang yg ramai kat tempat2 tu tidak lain dan tidak bukan adalah orang melayu
Realitinya umat kita semakin lama semakin teruk
Seperti buih-buih dilautan
Bilangan yg banyak tapi sangat mudah utk dipecahkan.....
Sebuah lagi tanda besar kiamat!

Cukuplah dengan apa yg aku lalui sepanjang GIG sekali ni
Dah sangat memeranjatkan & mengerikan....
Semoga kita terhindar dari golongan yg melakukan zina serta jauh dari golongan yg lalai

20 comments:

Salhatul Asma Ruslan said...

ITU saudara seIslam kita,mereka juga penyambung generasi Islam,mereka juga penganut seperti kita,berTuhankan Allah,berasulkan Muhammad~muzik x salah,rock pun tak salah,asalkan selari dgn jln Allah~silakan...tanggungjawab siapa mengubah?siapalagi kalau bukan KITA~

lalala~ said...

its a rotten world filled with rotten n disgusting people... but dowg msih ade pluang lg utk brubah. jgn anggap that its hell for them, silap2 bkal ustz gak slah sorg dr dowg tu haha! pndai2 la dowg btulkn dri dowg OR sum1 haf to do sumthing r. aku sje sgah blog ni, xde bnde nk tgk on9 haha~ alang2 tu commnt je r :D
tp weyh, aku xtau btul ke x ape yg aku komen ni. so, sry r klu slah~~

Usamah said...

man,nice meeting u on d train.

dunia agak luas untuk diexplore. keep that in mind.

gud luck wit ur doc pursuit

Rahman D said...

well done bro..berani turun padang...kita kena mula cari jalan mcm mana nak menyelesaikannnya...so kita try perbaiki diri kita and kwn2 yg rapat ...then sama kita panjat tangga sikit2...ok bro cayalah//.heh

Muhammad Anas bin Kamarudin said...

org2 macam ni... janganlah kita benci mereka... bencilah 'apa' yang mereka 'buat' sahaja... mereka tetap saudara kita... mereka tetap punyai hak2 ukhwah...
teruskan dakwah dengan berhikmah, teruskan doa dgn ikhlas...

sambil2 tu, betulkan diri juga... *dush*

abdullah said...

haha..mmg perkataan semata2.kami sudah biasa. minat2 jugak.sekadar dengar ipod hangguk2 kepala sudeyh.haha.

belajar dari pengalaman.xpernah merasa jgn pandai bercakap kn?god job.

kita tahu gula tu manis. bukan apabila melihatnya, tp bila merasanya.

aliff asyraf said...

Salhatul Asma : Secara jujurnya saya sendiri meminati sedikit muzik2 macam ni... Walaupun saya xde bakat muzik.. :). Band2 yg membuat persembahan agak hebat... tapi sayangnya.............................................................

lalala : serius x salah langsung... silalah berkongsi apa yg ko rasa. Asalkan bermanfaat dan x menyinggung perasaan orang2 tertentu.. bagi aku, its not hell for them at all sebab rata2 masih muda.. budak2 sekolah. I really hope someone would step up. Bagi diri aku plak, aku xtau apa yg boleh aku wat selain mendoakan kesedaran utk dorang dan menjaga org2 di sekeliling aku.. agak sedih

Usamah : ko pun sama... best giler jumpa sume org balik... InsyaAllah, sebagai bakal doktor, i'll give it everything i have :)

Rahman D : yo bro... akhirnya lawat gak ko blog aku... haha. Jalan sentiasa ada depan mata... Cuma sama ada kita amik atau x...
InsyaAllah, kita akan panjat sikit2

aliff asyraf said...

Muhammad Anas : Perasaan aku bukan ke arah rasa marah... tapi lebih kepada sedih.... lebih kepada confuse.. Kepada wujudnya mesti wujud budaya2 tu??

InsyaAllah, tanggungjawab kita, kita lakukan sebaik mungkin

Abdullah Kadir : Pengalaman itu guru yang terbaik... Sekali merasa, sangat2 susah utk kita lupakan.......

Meru said...

wow!
alep hebat..
ke konsert ryan giggs..
ak harap ko xgesel2 kulit ko la..
gesel kt dinding xpe..
tabik spring!

rhman dashuki..
ak pun turun padang gak..
pastu adek ak ajak men bola..
silap padang kot..

aliff asyraf said...

Abu : errr, walaupun aku rasa aku faham apa yg ko maksudkan dengan gesel dalam masa juga aku x berapa nak faham... jadi aku akan wat x faham.... :)

Rahman D said...

tak per alip....lepas solat isya'(pastikan solat dulu :))
pastu kita layan man utd...bagi gegar palang goal chelsea...hahahahaha biarkan ronaldo dan tevez terbang bersama labu2nya bukan tupai membaiki labu (azri..azri) lak...hahahahaha

Meru said...

okwh..bahasa yg mudah difahami..bersandar di dinding..
bukan bersandar kt minah2 kt situ,,
nnt klu nk g ajak ak plak..
ak nk tulis plak..
ak promote ko kt blog ak..hehe

aliff asyraf said...

rahman : man, lari topik man... xpe.. lari pun lari la... man U beb!!! bukan gegar palang... putus jaring goal dia!! haha

Abu : tq abu

Meru said...

weyh..m.u kalah ni alep..
ape cer..
sadis betol..

Dr.Anas MA said...

salam bro
nice post, ada hadis sohih menyebut,
ANTARA MEREKA YG AKAN MENDAPAT LINDUNGAN ARASH PD HARI YG TIADA LINDUNGAN ADALAH ORG YG MEMBENCI MAKSIAT SEBAGAIMANA DIRINYA MEMBENCI DIHUMBANKAN KEDALAM API NERAKA.
n ur blog has proven that inshAllah.

nothing we can do? WRONG!
mulakan dgn dakwah dgn kawan2.
all d best bro.

islahmujahidin said...

Syeikh...
Pelajari kisah asy-syahid imam hassan al-banna...

Bagaimana sebuah disco akhirnya menjadi pusat ibadat...

Gunakan peluang sementara di malaysia

aliff asyraf said...

To abg anas : Maaf, tapi saya x berapa setuju... My blog hasn't proven anything cause words remain silent and weak unless followed by actions... But still, tq for supporting my blog... it means a lot to me... :) Semoga kita dapat terus berdakwah dan menjaga rakan2 kita

To syahmi : Di mana boleh aku cari kisah itu sheikh? letak la dalam blog... boleh sume org baca... aku link kan
InsyaAllah syahmi, insyaAllah

pahlawanmelayu said...

owh. seronok bce entry nih + komen2 anda semua. penuh pengisian.
since blog ku..erm..mmg xde pengisian.
so salute blog anda.
5 bintang!

(^_^)

aliff asyraf said...

Kak Ena : Jangann terasa rendah diri... Setiap org ada pengisian dalam blog masing2... Walaupun cuma sedikit.. Asalkan dapat memberi manfaat walaupun kepada seorang je pembaca, teruskanlah menulis... InsyaAllah, tidak akan mennyinggung mana2 pihak... :)

pahlawanmelayu said...

owh. 1stly - kite same umo kot. =)

err- baek. i doubt dat blog saye ade mmberi manfaat. tp as long as saye blogger gak. so hepy je mmbace blog org. =D.

nnt saye try improve by time. iA. thanxs.