Tiga Soalan Itu

Sedikit perkongsian daripada pengisian program percutian di Matrouh, Mesir beberapa hari yang lepas... Sebenarnya banyak lagi yg telah aku pelajari di sana tapi ini adalah perkara yang paling menarik perhatian..... 3 soalan dan 3 jawapan yg x dapat lari daripada pemikiran aku.....
Berikut adalah soalan-soalannya :

Anbon, INDONESIA
Yala,THAILAND
Gujerat, INDIA
Xinjang, CHINA

1) Apakah persamaan antara tempat2 di atas.... apa yang berlaku?

2) Mengapakah Allah menjanjikan peperangan di dalam Al-Quran?

3) Mengapa Islam yang diperangi, dan bukannya agama-agama lain?

Aku sudah faham jawapannya serba sedikit tapi maaf, aku kurang arif dalam menjelaskannnya secara baik... Mungkin ada yang lebih layak... Kepada yang tahu, harap kita boleh berkongsi di sini.... Dan kepada yang belum tahu, mungkin boleh membuat sedikit pencarian tentang isu di atas..

Berikut, aku sertakan sebuah sajak bahasa inggeris yang aku sampaikan semasa majlis penutup program percutian ke matrouh... Sebenarnya aku lupa bahagian akhir sajak ni semasa penyampaian tersebut. Mungkin kerana sedikit takut ketika bercakap di depan waktu tu..Idea asal dan sebahagian daripada isi sajak datangnya daripada abang aku sendiri... Aku sekadar membuat sedikit pengubahsuaian semasa berada di tingkatan 2 sekolah menengah... Sebuah sajak yang selalu memberikan aku inspirasi dan membuatkan aku lebih berani dalam menjalani liku2 kehidupan. Satu karya yang aku masih ingat, masih segar dalam ingatan aku sehingga sekarang...... Semoga dapat memberikan manfaat yang sama kepada sesiapa yang membaca.....

INSIDE OF ME

The path i walked,
These words i talked,
All goes futher yet so Meaningless!!
As my time flies.....

Today might be bitter,
But who knows tomorrow might be better
Memories will always be inside
Guiding us o the funds of tomorrow.......

Think small and act small, and we'll get bigger
Think big, act big and we'll get smaller
You don't have to be great to get started
but to get started, you need to be great!!

Timid and scared
Nothing but another bump in the road
Santuary lies deep in our heart
Standing for the ones we love

To the world you might be one person
But to one person, you might be the world
So play the music and not the instrument
It's never to late gor a hope to rise
And its never to soon to know....................
........................................................................
WHAT I HAVE INSIDE



by : Aizat Fikri bin Salleh / Aliff Asyraf bin Salleh

1 comments:

Muhammad Anas bin Kamarudin said...

tahniah kerana sebarkan... semoga lebih ramai saudara kita terbuka mata tentang isu ini...