Alhamdulillah

3 hari lepas aku ada borak dengan seorang budak section aku ni. Kat ground floor asrama MARA.

Sebelum ni kenal nama je la. Kitorang satu group wat assignment PBL. Mula-mula yo yo oo je.. Tanya bila nak hantar slide aa. Subtopik apa aa.. Sepatutnya group kitorang 4 org. Seorang x dapat turun. Penat sangat baru lepas kelas. Seorang lagi mula-mula ada. Pastu terpaksa minta diri sebab nak cari rumah. Dah tu, bila dah ahli group xde, kitorang pun hilang semangat sikit aa nak cakap pasal keja. Dan adverse effectnya, mula la melalut.. Cakap pasal benda2 yg x berkaitan plak.. Ish3

Dah borak tu, baru la tau serba-sikit pasal dia. Banyak gak aa kitorang bincang.. kawan sekolah lama yang kitorang dua2 kenal.. kes-kes couple.. keluarga. Tpikan, meskipun lari jauh dari pangkal jalan assignment, aku rasa x rugi aku borak ngan dia hari tu. Banyak yang aku belajar dari dia. Terutamanya pasal belajar, ngan ujian dalam hidup.

Walaupun aku sedar, tapi aku selalu anggap macam aku aa antara org yg serba kekurangan antara student-student lain. Aku fikir aku terpaksa struggle gila2 utk jadi sama power ngan org lain. Aku fikir aku datang daripada family yang kurang lengkap, dan x dapat perhatian dan jagaan yang sempurna daripada ibu dan ayah. Macam-macam lagi la benda bukan2 yang aku fikir... Astagfirullah Al-Azim. Zalimnya aku.

Aku selalu lupa, jangan kita pandang ke atas, tapi sentiasa mengalihkan pandangan kita ke bawah. Kalau kita fikir kita x sempurna, ada lagi orang yang jauh lagi x sempurna. Kalau kita fikir kita kurang bernasib baik, ada lagi orang yang sangat2 lagi x bernasib baik. ALLAH itu MAHA ADIL. Bahagia di dunia x bermakna bahagia di akhirat. ALLAH maha mengetahui hamba-hambanya dan apa yang telah ditentukan-NYA, sentiasa ada hikmah disebalik kejadian.

Syukurlah kita dengan apa yang ada dan manfaatkanlah kelebihan diri untuk kegembiraan orang lain. Kekurangan bukan satu alasan untuk maju ke depan.

Bawah penulisan aku kali ni, aku nak ucapkan terima kasih sangat2 kepada sahabat aku yang sudi berkongsi ni. Lepas dengar kisah hidup beliau, aku rasa sangat2 kagum. Aku nak cuba try jadi cam beliau. Aku hargai sangat perbualan ekspres hari tu. Pesanan aku klau beliau membaca post ni, "teruskanlah mencipta success dan semoga sentiasa bahagia bersama ibu dan keluarga tersayang" :)












p/s : lupa plak............... Keja assignment jangan lupa siapkan... Hehe


BERSYUKURLAH KEPADA ALLAH
Al-Baqarah Ayat [152]
Oleh itu, ingatlah kamu kepada-Ku, supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepada-Ku dan janganlah kamu kufur.

BETAPA SEDIKITNYA MANUSIA BERSYUKUR

Al-Mukminun Ayat [78]
Dan Dialah jua yang mengadakan bagi kamu pendengaran dan penglihatan serta hati untuk kamu bersyukur; tetapi amatlah sedikit kamu bersyukur.

Saba Ayat [13]
………Dan sememangnya sedikit sekali di antara hamba-hamba-Ku yang bersyukur.

Al-Aadiyat Ayat [6]
Sesungguhnya manusia sangat tidak bersyukur akan nikmat Tuhannya.

11 comments:

athirah ali said...

wah good post :D

aliff asyraf said...

thanks thira.. juz trying my best... :)

AnAk iBu said...

although da going gets rough,
alwayz believe dat u're tough enough to make it..

hari2 pon kena bersyukur~

aliff asyraf said...

Yup, hari-hari kena kuat, hari-hari kena bersyukur :)

Anonymous said...

where do u find that "thank you" pic btw? so cute!!! hahaha.

aliff asyraf said...

Special for you
From yahoo image search
Huwahahahahaha

Meru said...

nani: xabes2 hari ko..
ayu: ait..ade jugak kt siini

aliff asyraf said...

Aku yang mintak dia bagi komen

hUr said...

i guess, everyone has to struggle. it's a tough world outhere. and yes, we all bleed the same way as you do..in different kind of waysfor sure. so, be it. :)

aliff asyraf said...

Agreed

islahmujahidin said...

X de manusia yg "perfect" didunia ni,
kalau kita tgk ramai lg lebih teruk dr kita,
dari segi latar belakang jngan cerita lah,
bnyk jugak yg ak jumpa...

"Bersyukur = menenteramkan hati"
* Haha, anyway gudluck, selamat study, tingkatkan amal..
hehe :d