GENIUS VS HARDWORKER

Kadang-kadang, kita akan cakap :

(monolog dalaman)
" Haiz, cmne ni! Aku dah usaha banyak dah.. Ayat dalam buku tu sebijik-sebijik aku hafal. Result tetap sederhana. Dia rilek je main DOTA, PES setiap hari. Result sama cam aku gak. Dia ni pun lagi satu, pemonteng kelas tegar. Tidur dalam kuliah berdengkur... tapi straigth A"

Dalam situasi yang lain :
" Aku tau aku bukan orang yg hebat. Banyak lagi benda yang aku x faham. Nak wat cmne, hafal jela....... Tu je yg boleh aku wat"

Kadang-kadang gak :
"Penatnya, aku dah push diri aku usaha tiga kali ganda. X cukup lagi nak dapat result yang aku nak... Macammane aku nak cakap dengan mak ni...."

Antara seorang genius dan seorang hardworker. Seorang yang dianugerahkan dengan minda yang tajam. Cepat faham, cepat hafal. Dan seorang lagi yang dilahirkan dengan kebolehan yang biasa. Memerlukan uasaha yang banyak dan berterusan untuk bersaing.

Yup, aku x nafikan yang dalam dunia ni wujud perbezaan camtu antara kita. Ada diantara kita yang tergolong dalam golongan pertama dan ada juga yang tergolong dalam kumpulan kedua. Ada kalanya, akan timbul antara kita perasaan hasad dan dengki kerana tidak mempunyai kuasa untuk dapat apa yang kita nakkan. Lagi teruk lagi bila nampak golongan-golongan yang terpilih ni happy, dan selesa ngan hidup dorang. Sedangkan, mereka yang bekerja keras siang dan malam masih jauh nak dapatkan apa yg orang lain yg lagi hebat disekililing mereka dapat. Apa yang aku cakap ni x lain x bukan, benda yang dimimpi2kan oleh semua pelajar, yang digila-gilakan, yang dighairahkan.. 4 FLAT. Sape xnak. Dari yang memang push sampai habis, sehinggalah kepada yang sepanjang berada di alex x pernah2 nak datang kuliah.

Usaha dan result kita x sama. Kadang-kadang, kita rasa x adil sebab apa yang kita usahakan x setimpal ngan apa yang kita dapat. Tapi sedarlah, mana yang lagi penting, result A yang berderet-deret atau ilmu yang mencecah langit? Cayalah, kejayaan bagi orang yang berusaha keras dgn mereka yang bersahaja sangat lain. Klau kita betul2 usaha secara baik utk satu benda tu, dan dapat gak selepas penat lelah.... Tu la kegembiraan yang berterusan, dan kepuasan yang sejati.

Sepanjang hidup aku, belum pernah lagi aku dapat nombor satu. Dari tadika sampailah sekarang dalam universiti Alex. Kat sekolah lama pun x cecah nombor bawah seratus. Tapi aku sendiri tau sejauh mana aku berusaha, dan aku juga tau sejauh mana aku faham tentang sesuatu benda. Faham tentang apa yang aku belajar, dan faham tentang matlamat aku. Fikir-fikir balik, apa yang aku dapat klau jadi yang terbaik pun? Hanya akan membuatkan aku jadi lagi malas, jadi riak... Aku akan usaha untuk menjadi nombor satu, tapi aku xnak jadi nombor satu. I dun want to be the best but I want the best in me! Kekurangan yang aku ada ni aku nk jadikan dia satu alasan untuk aku sentiasa usaha lebih.

Selagi kita menuntut ilmu, selagi tu kita berada dalam jalan ALLAH. dan ALLAH sayang kepada hambanya yang kuat semangat dan x mudah putus asa. Kejayaan tu akan datang juga insyaALLAH. yakinlah.. Klau bukan dari segi zahir pun, kejayaan tu datang dari sudut batin atau balasan sempurna di akhirat kelak. Asalkan mempunyai niat yang betul, segala yang baik adalah untukmu....

5 comments:

Dr. FurQaN said...

klu ko nk cmpre gnius ngn hrdworker..smpai bile2 pun xslesai..
bek ko ikut care ko sndiri je..
xyh ko nk pkse diri ko nk kalahkn sesape..
peace..

Dr. FurQaN said...

lpe nk ckp..yg komen diatas adalah ak..abu..bkn frqaan ye..pnjam lptop je..

aliff asyraf said...

Dulu aku camtu, nak try gak bersaing..
Sebab tu aku tulis post ni.
Being number one is not everything

islahmujahidin said...

You can do it man...
Niat kita belajar bukan untuk dibalas didunia,
tp dibalas diakhirat...

kalau kita dapat straight A's Pun,
bkn boleh dapat pape pun,
silap2 nanti timbul riya',
bila timbul riya' mula r nak tunjuk2...

mungkin ALLAH tangguhkan kejayaan sementara,
satu hari nanti DIA akan kasi,
nila kita dah benar2 sedia
untuk mendapat kejayaan 2 dalam keadaan kita bersyukur

-islahmujahidin-

islahmujahidin said...

*bila